Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rozpowszechnienie cyberbullyingu i innych form agresji elektronicznej wśród uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

Tytuł:
Rozpowszechnienie cyberbullyingu i innych form agresji elektronicznej wśród uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Prevalence of cyberbullying and other forms of online aggression among Polish students with mild intellectual disability
Autorzy:
Plichta Piotr
Data publikacji:
2015-03-31
Tematy:
niepełnosprawność intelektualna
agresja elektroniczna
cyberbullying
Technologie Informacyjno-Komunikacyjne (TIK)
Internet
intellectual disability
electronic aggression
Information and Communication Technology (ICT)
the Internet
Język:
polski
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł przedstawia wyniki rozpowszechnienia agresji elektronicznej wśród gimnazjalistów z lekką niepełnosprawnością intelektualną uczęszczających do szkół specjalnych (N=100). Pojęcie agresji elektronicznej obejmuje używanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (np. telefonów komórkowych lub komputerów podłączonych do Internetu) jako narzędzi do realizowania agresji. Ograniczone kompetencje społeczne i specyfika nowych mediów mogą mieć znaczenie dla bezpieczeństwa niepełnosprawnych intelektualnie użytkowników Internetu. Więcej niż połowa respondentów (53%) przynajmniej raz w życiu stała się sprawcą agresji elektronicznej, a 65% było ofiarą wrogich działań zrealizowanych za pomocą Internetu lub telefonów komórkowych. Piętnaście procent uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną doświadczyło cyberbullyingu, potencjalnie najgroźniejszej formy agresji elektronicznej, a co piąty okazał się sprawcą systematycznego i intencjonalnego krzywdzenia za pomocą nowych mediów. Wyniki badań pokazują relatywnie wysoki stopień zaangażowania uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w agresję elektroniczną, zarówno w roli ofiar, jak i sprawców. Artykuł zawiera również porównanie wyników zaobserwowanych w grupie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną do ich rówieśników ze szkół ogólnodostępnych.

The article deals with the topic of online aggression (cyberbullying) among mildly intellectually disabled adolescents attending special middle schools (N=100). Electronic aggression is a broad semantic concept encompassing the use of modern information and communication technologies as tools of aggression (e.g. mobile phones or computers connected to the Internet). Limited social competences and the specificity of new media can have influence on online safety of intellectually disabled Internet users. Fiftythree percent of the respondents have at least once in their life performed one electronic (online) aggression act, whereas 65% fell victim to a form of aggression performed over the Internet or a mobile phone. Fifteen percent of the intellectually disabled pupils experienced cyberbullying – potentially, the most harmful form of electronic aggression. Every fifth pupil admitted to the cyberbullying perpetration. What the data show is relatively high level of involvement of the pupils with mild intellectual disability in electronic aggression, both being a victim and/or a perpetrator.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies