Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Funkcjonowanie teorii umysłu u dzieci niewidomych

Tytuł:
Funkcjonowanie teorii umysłu u dzieci niewidomych
The functioning of the theory of mind in blind children
Autorzy:
Magdalena Szubielska
Data publikacji:
2012
Tematy:
niewidome dzieci
dziecięce teorie umysłu
blind children
theory of mind
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedmiotem artykułu jest rozwój teorii umysłu u niewidomych dzieci. Badaniami objęto niewidome dzieci w wieku 7-14 lat. Wykonywały one cztery zadania. Dwa z nich: test zwodniczego pudełka oraz test niespodziewanej zmiany, pozwalały na ocen rozumienia fałszywych przekona, a dwa kolejne – umieęjtnoci przyjmowania perspektywy innej osoby w odniesieniu do obiektów znanych i nieznanych. Stwierdzono, iż starsi uczniowie rozumieją fałszywe przekonania i potrafią przyjmować perspektywę innych osób w odniesieniu do obiektów znanych lepiej niż uczniowie młodsi. Ponadto zaobserwowano, iż niewidomym dzieciom mniej problemów sprawia rozumienie przekonań innych osób niż rozumienie perspektywy innej osoby, ale jedynie w sytuacji, gdy rozumienie perspektywy dotyczy obiektu nieznanego i abstrakcyjnego.

This study explored the development of a theory of mind in blind children aged between 7 and 14 years. Four tasks were administered. Two of them assessed the understanding of false beliefs: deceptive container test and changed location test; the other two assessed the perspective-taking ability with regard to well-known and unknown objects. Older blind children performed better than younger students in false belief tasks and in the perspective-taking task with regard to well-known objects. Moreover, blind children had less difficulty with understanding other people’s beliefs than with understanding their perspective, but only when understanding the perspective concerned an unknown abstract object.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies