Tytuł pozycji:
Motivation towards sports and academics careers in elite winter sport Slovenian and Italian athletes: The role of internal and external factors
Background and aim. In considering the lack of structural dual career measures in Italy and Slovenia, the aim of this study was to evaluate internal (e.g., motivation towards sports and education) and external (e.g., sport, academic, psychosocial, and financial aspects) factors of dual career (DC) of current elite winter sports Italian and Slovenian athletes. Methods. The European Student-athletes’ Motivation towards Sports and Academics Questionnaire (SAMSAQ-EU) and an informative questionnaire were administered to 123 elite Italian (n= 57; females: n =16; males: n =41) and Slovenian (n=66; females: n=31; males: n=35) athletes. Principal Axis Factoring extraction and Varimax/Kaiser Normalization rotation methods ascertained the SAMSAQ-EU three-factor model (e.g., Student Athletic Motivation, SAM; Academic Motivation, AM; Career Athletic Motivation, CAM). A one-way ANOVA and a correlation matrix (p≤ 0.05) were applied to ascertained differences between countries and relationships between internal and external variables, respectively. Results. For internal factors, a difference (p=0.013) between countries emerged for AM only, with highest values (3.80±0.76pt) for Slovenians and lowest for Italians (3.11±0.5 pt), independently from gender. Relationships (p≤ 0.01) were found for AM with current schooling status and father’s education and for CAM with problems in sports/academic career. Conclusions. Findings indicate that national socio-cultural systems influence the athletes’ motivation towards DC, with parents having a relevant role in DC paths of their progeny. This study confirmed the need of specifically tailored DC parenting education programmes, which will empower them to effectively provide DC support for athletes as students.
Tło i cel. Biorąc pod uwagę brak strukturalnych środków na prowadzenie równoległej kariery sportowej i akademickiej we Włoszech i Słowenii, celem niniejszego badania była ocena czynników wewnętrznych (np. motywacji do sportu i edukacji) i zewnętrznych (np. sportowych, akademickich, psychospołecznych i finansowych) sprzyjających podejmowaniu równoległej kariery (DC) wśród najlepszych włoskich i słoweńskich sportowców zimowych. Metody. Europejski Kwestionariusz Motywacji Sportowych i Naukowych Studentów-Sportowców (SAMSAQ-EU) i kwestionariusz informacyjny przedstawiono 123 najlepszym włoskim (n = 57, kobiety: n = 16, mężczyźni: n = 41) i słoweńskim (n = 66 kobiety: n = 31, mężczyźni: n = 35) sportowcom. Główna metoda ekstrakcji czynnikowej i metody normalizacji rotacji Varimax/Kaisera określiły model trójczynnikowy SAMSAQ-EU (np. motywacja sportowa studenta, motywacja akademicka, motywacja kariery sportowej). Zastosowano jednokierunkową analizę wariacji ANOVA i macierz korelacji (p≤0,05) do stwierdzonych różnic między krajami i zależności między zmiennymi wewnętrznymi i zewnętrznymi. Wyniki. W przypadku czynników wewnętrznych różnica (p = 0,013) między krajami pojawiła się tylko w przypadku motywacji sportowej (AM), z najwyższymi wartościami (3,80 ± 0,76pt) dla Słoweńców i najniższymi dla Włochów (3,11 ± 0,5 pt), niezależnie od płci. Stwierdzono związek (p≤0,01) między motywacją sportową a aktualnym statusem nauki szkolnej i wykształceniem ojca oraz motywacją do kariery sportowej (CAM) a problemami w karierze sportowej/akademickiej. Wnioski. Wyniki wskazują, że krajowe systemy społeczno- kulturowe wpływają na motywację sportowców do prowadzenia równoległej kariery sportowej i naukowej, a rodzice odgrywają istotną rolę w wyborze takiego rodzaju kariery. Badanie to potwierdziło potrzebę specjalnie dostosowanych programów edukacyjnych dla rodziców, które umożliwią im skuteczne zapewnienie wsparcia dla sportowców będących jednocześnie studentami.