Tytuł pozycji:
WSPÓŁTWORZENIE WIEDZY MIĘDZY EWOLUCJĄ A REWOLUCJĄ EPISTEMOLOGII PEDAGOGICZNEJ
Rozważając trudności epistemologiczne współczesnej pedagogiki, myślimy o celu recepcji i współtworzeniu wiedzy. W wyniku literaturowego studium przypadku współtworzenie wiedzy rozumiem jako epistemologię jej pojmowania między ewolucją a rewolucją przyjmowanych przesłanek filozoficzno-metodologicznych i rzeczowych w poznawaniu zjawisk pedagogicznych. W efekcie analiz materiałów rozwijamy kilka tez dotyczących: indywidualno-społecznego rodowodu współtworzenia wiedzy pedagogicznej, przesłań epistemologicznych dla współczesnej pedagogiki, poznania naukowego a zdroworozsądkowego (potocznego) oraz wiedzy naukowej. W konkluzjach przedstawiono epistemologiczne refleksje nad racjonalnością poznania.
When considering the epistemological difficulties of contemporary pedagogy, we think about the objective of the reception and co-creation of knowledge. As a result of the literature case study, I have recognized the co-creation of knowledge as the epistemology of its comprehension between the evolution and revolution of the accepted philosophical, methodological, and factual premises in the cognition of pedagogic phenomena. As a result of the analyses of materials several theses are being developed regarding: the individual and social pedigree of co-creation of pedagogic knowledge, epistemological messages for contemporary pedagogy, scientific cognition versus commons sense cognition (common?) and scientific knowledge. The author concludes with epistemological reflections on the rationality of cognition.