Tytuł pozycji:
Obraz żołnierza polskiego w dobie agresji Rosji na Ukrainę (na wybranych przykładach)
24 lutego 2022 roku rozpoczęta przez Rosję agresja na Ukrainę wywołała istotne zmiany społeczno-polityczne w Polsce. Niniejsze opracowanie analizuje te przemiany, koncentrując się na aspektach społecznych i ich wpływie na polskie społeczeństwo. Szczególną uwagę poświęcono postawom Polaków wobec żołnierzy i wojska, które odgrywają kluczową rolę w kontekście bezpieczeństwa narodowego. Analizowany jest również stosunek społeczeństwa do udziału w szkoleniach wojskowych, obowiązkowej służby wojskowej oraz roli kobiet w siłach zbrojnych. W artykule ukazano także zmiany w systemie szkolenia żołnierzy, obejmujące różne etapy kształcenia wojskowego oraz możliwości poszerzania kompetencji, takie jak program Legii Akademickiej. Przedstawiono też analizę postaw uczestników szkoleń wobec elementów praktycznych i teoretycznych, jak również ogólnej organizacji procesu kształcenia. Ponadto omówiona została rola edukacji obronnej w kształtowaniu postaw obywatelskich oraz przygotowaniu społeczeństwa na wypadek sytuacji kryzysowych, w tym znajomość procedur w warunkach wojny i poziom gotowości obywateli do podejmowania działań obronnych.
On February 24, 2022, Russia's aggression against Ukraine triggered significant socio-political changes in Poland. This paper analyzes these changes, focusing on social aspects and their impact on Polish society. Special attention is given to the attitudes of Poles towards soldiers and the military, which play a crucial role in the context of national security. The study also examines society's views on participation in military training, compulsory military service, and the role of women in the armed forces. The paper further explores changes in the military training system, covering various stages of military education and opportunities for skill enhancement, such as the Academic Legion program. Additionally, the attitudes of training participants toward practical and theoretical elements, as well as the overall organization of the training process, are analyzed. Furthermore, the role of defense education in shaping civic attitudes and preparing society for crisis situations is discussed, including knowledge of wartime procedures and the level of citizen readiness to undertake defensive actions