Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Analiza krytyczna Bernarda Williamsa koncepcji filozofii

Tytuł:
Analiza krytyczna Bernarda Williamsa koncepcji filozofii
Critical Analysis of Bernard Williams Idea of Philosophy
Autorzy:
Pijas Paweł
Tematy:
Williams
metaphilosophy
philosophy
science
metafilozofia
filozofia
nauka
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this text is to reconstruct metaphilosophical standpoint of Bernard Williams. According to presented interpretation his stanpoint consists of following theses: (1) Science has privileged cognitive access to the reality. Two arguments are given to support the claim: (1a) the argument from convergence, and (1b) the 'error theory' argument. (2) From (1) follows that Williams' basic standpoint in metaphysics is naturalism. (3) From (1) and (2) together follows that Williams' concept of philosophy is non-autonomous one. (4) The aim of the philosophy according to that concept is to make sense out of human intellectual and practical activities. (5) Williams accepts and uses three philosophical methods in his programme: the method of a conceptual analysis, the method of genealogy, so-called quasi-phenomenological method. At the end of text there are critical remarks on Williams' naturalism and on arguments that are supporting this standpoint.

Celem artykułu jest rekonstrukcja metafilozoficnego stanowiska Bernarda Williamsa. Zgodnie z przedstawioną interpretacją na jego stanowisko składają się następujące tezy: (1) Nauka posiada uprzywilejowany poznawczy dostęp do rzeczywistości. Na poparcie tego stwierdzenia przytoczone zostają dwa argumenty: (1a) argument z konwergencji oraz (1b) argument "z błędnej teorii". (2) Z tezy (1) wynika, że podstawowym stanowiskiem Williamsa w metafizyce jest naturalizm. (3) Z tez (1) i (2) razem wziętych wynika, iż filozofia w koncepcji Williamsa jest nieautonomiczna. (4) Celem filozofii, zgodnie z tą ideą, jest nadawanie sensu aktywnościom znajdującym się poza ludzkimi aktywnościami intelektualnymi i praktycznymi. (5) Williams akceptuje i stosuje w swym programie trzy metody filozoficzne: metodę analizy konceptualnej, metodę genealogii oraz tzw. metodę quasi-fenomenologiczną. Końcowa część artykułu zawiera uwagi krytyczne na temat naturalizmu Williamsa i argumentów wspierających jego stanowisko.

Reviewed article

Artykuł recenzowany

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies