Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Hatha-Yoga in Higher Education

Tytuł:
Hatha-Yoga in Higher Education
Hatha-yoga w szkolnictwie wyższym
Autorzy:
Krzysztof Konecki
Tematy:
hatha-yoga
szkolnictwo wyższe
B.K.S. Iyengar
pedagogika
medytacja
higher education
pedagogy
meditation
Język:
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejszy artykuł porusza kwestię adaptacji praktyki hatha-yogi do systemu szkolnictwa wyższego. Autor opisuje problemy, jakie występują przy włączaniu jogi do programów nauczania uczelni wyższych w odniesieniu do USA i Polski. Ciało zostało prawie wyłączone z programów nauczania. Istnieje jednak duża różnica między teorią a praktyką, a ciało może być aktywnym podmiotem (aktorem) w uczeniu się i postrzeganiu rzeczywistości. Może być używane do nauczania filozofii, psychologii, socjologii i zarządzania oraz innych kursów. Studenci mogą uzyskać ucieleśnioną wiedzę, a nie tylko możliwość zdobycia intelektualnej wiedzy pochodzącej z umysłu. Jestem socjologiem i opisuję swoje doświadczenia z włączaniem jogi w nauczanie przedmiotów socjologicznych i psychologicznych na polskim uniwersytecie. Wyniki autoraportów studentów pokazują, że poprzez praktykę hatha-jogi studenci mogli dostrzec związek ciała i umysłu w zakresie wytwarzania emocji, co może być ważne w nauczaniu technik redukcji stresu, socjologii emocji, psychologii emocji, filozofii ciała, zarządzania, coachingu lub innych przedmiotów, w których emocje i ciało są ważnymi czynnikami aktywności.

This paper deals with the problem of adaptation of hatha-yoga practice to the system of higher education. There are some problems with including yoga into the curricula of higher education institutions, and these are described with respect mainly to the USA and Polish context. The body has been almost excluded from programs of teaching. There is a large gap between the theory and practice. However, the body could be an active subject (actant) in learning and perceiving the reality. It could be used to teach philosophy, psychology, sociology and management, and other courses. Students could achieve embodied knowledge, and not only the opportunity of gaining an intellectual knowledge coming from and through the mind. I am a sociologist and I describe my experiences with including yoga in teaching sociological and psychological subjects in a Polish University. The results from auto-reports of students show that by hatha-yoga practice students could see the connection between the body and mind concerning the production of emotions, which could be important in teaching of techniques of stress reduction, sociology of emotions, psychology of emotions, philosophy of body, management, coaching or other subjects where emotions and the body are important factors of activity.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies