Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The International Red Cross in contemporary Polish history textbooks: An overview

Tytuł:
The International Red Cross in contemporary Polish history textbooks: An overview
Międzynarodowy Czerwony Krzyż we współczesnych polskich podręcznikach do historii. Rys ogólny
Autorzy:
Biedka Karolina
Sobczak Monika
Tematy:
textbooks
history education
didactics
International Red Cross
podręczniki
edukacja historyczna
dydaktyka
Międzynarodowy Czerwony Krzyż
Język:
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The main aim of the article is to present how the issues pertaining to the creation and activities of the International Red Cross and the figure of its originator and founder, Henry Dunant, are presented in Polish history textbooks. History lessons at school are a suitable platform to introduce issues related to the concept of humanitarianism. Lessons that mention the establishment and operations of the International Red Cross and its national branches make a valuable contribution to raising awareness of humanitarianism and human rights. It is worth looking at how these issues are treated in school textbooks, which are one of the main sources of students' knowledge of history. Primary and secondary school textbooks currently available on the publishing market and used by active teachers were analysed. Textual content and iconography were analysed, as well as the tasks proposed for classroom use. In order to answer the research questions, a critical textual analysis of the content of twenty-one textbooks was carried out. Textbooks published between 2017 and 2023, which are on the official list of textbooks approved for use in schools, were the subject of analysis. The article also reveals the presence of the Polish Red Cross on the pages of these textbooks.

Głównym celem artykułu jest przedstawienie sposobu, w jaki zagadnienia powstania i działalności Międzynarodowego Czerwonego Krzyża oraz postać pomysłodawcy i założyciela tej organizacji – Henry Dunanta prezentowane są w polskich podręcznikach do historii. Lekcje historii w szkole stanowią odpowiednią platformę do wprowadzania zagadnień związanych z koncepcją humanitaryzmu. Lekcje, na których wspomina się o działalności Międzynarodowego Czerwonego Krzyża, a także jego krajowych oddziałów przyczyniają się do podnoszenia świadomości na temat humanitaryzmu i praw człowieka. Warto przyjrzeć się, w jaki sposób kwestie te są traktowane w podręcznikach szkolnych, jednym z głównych źródeł uczniowskiej wiedzy na temat historii. Analizie poddano podręczniki dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych dostępne obecnie na rynku wydawniczym i wykorzystywane przez czynnych zawodowo nauczycieli. Zbadano zawarte w nich treści tekstowe i ikonografie, a także zadania, które są proponowane do realizacji podczas lekcji. Aby odpowiedzieć na pytania badawcze, przeprowadzono krytyczną analizę tekstową treści siedemnastu podręczników.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies