Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Gospodarka współdzielenia – pojęcie, źródła, potencjał

Tytuł:
Gospodarka współdzielenia – pojęcie, źródła, potencjał
Sharing Economy – Concept, Origins and Potential
Autorzy:
Barbara Sztokfisz
Tematy:
gospodarka współdzielenia
ekonomia współdzielenia
hiperkonsumpcja
homo collaborans
zrównoważony rozwój
sharing economy
collaborative consumption
hyperconsumption
sustainable development
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule zaprezentowano przegląd definicji gospodarki współdzielenia. Podkreślono rolę dostępu do dóbr i usług, który w coraz większym stopniu zastępuje posiadanie. Przedstawiono również źródło pojęcia gospodarki współdzielenia oraz główne kategorie jej podziału. Gospodarka współdzielenia została potraktowana jako alternatywny model konsumpcji, którego celem jest zwiększenie efektywności wykorzystywanych zasobów i tworzenie nowej wartości dla społeczeństwa. Jest to możliwe w dużej mierze dzięki rewolucji cyfrowej, która dostarcza odpowiednich narzędzi, dzięki nowej jakości w relacjach międzyludzkich, a także zwiększającej się świadomości społecznej. Celem pracy jest przegląd literatury przedmiotu oraz zwrócenie uwagi na potrzebę odróżnienia gospodarki współdzielenia od rozwiązań nastawionych na zysk.

The paper presents a theoretical overview of definitions of the sharing economy. It emphasises the role of the access to goods and services, which are systematically taking the place of ownership. It refers to the main categorizations presented in the literature as well as the genesis of the concept. It presents the sharing economy as an alternative model of consumption, one which seeks to increase the efficiency of the resources creating new value for societies. This new value is largely possible through the digital revolution providing previously inaccessible tools, through new quality in interpersonal relationships as well as increasing social awareness. The aim of the paper is to provide a systematic review of the literature and to clarify the principle of true sharing as opposed to a profit-based orientation.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies