Tytuł pozycji:
Innowacje przełomowe w modelu open innovation i ekonomii free revealing
Artykuł stanowi prezentację nowych koncepcji tworzenia i komercjalizacji innowacji, ze szczególnym uwzględnieniem innowacji przełomowych (wynalazków) oraz innowacji naśladowczych (imitacji). Scharakteryzowane w opracowaniu koncepcję to tzw. model otwartej (nieliniowej) innowacyjności oraz free revealing zakładający rezygnację z tradycyjnej, instytucjonalnej ochrony praw własności przemysłowej. Model otwartej innowacyjności stworzony przez H. Chesbrough’a polega na bezpośredniej współpracy z użytkownikami, którzy tym samym stają się współtwórcami powstałych tak produktów, usług lub procesów. Jednocześnie przedsiębiorstwo nie rezygnuje całkowicie z ochrony zdobytych przez siebie praw własności przemysłowej, ale stara się opracować najefektywniejszy sposób zarządzania nimi. Free revealing oznacza natomiast dostęp do wiedzy dla wszystkich zainteresowanych, bez nałożenia obowiązku ponoszenia opłat bezpośrednich. W artykule podjęto kwestię zależności otwartego podejścia do procesu innowacji, a możliwością generowania poszczególnych ich typów. W tym celu stawiana jest teza, że system otwartej wynalazczości i rezygnacja z ochrony praw wyłącznych stymuluje przede wszystkim pojawianie się innowacji naśladowczych. Natomiast innowacje przełomowe skorelowane są obecnie z zamkniętym systemem innowacji i tradycyjną ochroną patentową. W artykule przeprowadzono analizę porównawczą prezentowanych systemów w oparciu o literaturę przedmiotu oraz badania przeprowadzone w odniesieniu do tzw. systemu open source.