Tytuł pozycji:
Zdzieranie i zakładanie masek. Stanisław Dygat i Witold Gombrowicz
Artykuł poświęcony jest tematowi zależności artystycznej Stanisława Dygata i Witolda Gombrowicza. Intertekstualna analiza twórczości Dygata potwierdza to, co sugerowali zdawkowo literaturoznawcy, a także to, do czego on sam się przyznawał. Zwłaszcza we wczesnym etapie pisarstwa pozostawał on pod silnym wpływem utworów i osoby Gombrowicza. Groteskowa poetyka powieści, konstrukcja bohatera, strategie parodystyczne – to wynik inspiracji powieścią „Ferdydurke”. W twórczości późniejszej tych zapożyczeń jest już mniej, jednak Dygat stale będzie zainteresowany tym, co w kontekście pisarstwa Gombrowicza nazywane jest „interakcyjnością” albo „międzyludzkim”.
The article reflects Stanisław Dygat’s artistic dependence on Witold Gombrowicz. Intertextual analysis of Dygat’s output confirms what has casually been remarked by literary scholars as well as what he himself admitted to. The first phase of his writing is especially marked by strong influence of Gombrowicz’s creativity and figure on Dygat. Grotesque poetics of a story, the protagonist’s construction, parodical strategies are the effect of Dygat’s inspiration by the novel “Ferdydurke (30 Door Key)”. In his late creativity such borrowings are less numerous, but Dygat will always be interested in what in the context of Gombrowicz’s writing is referred to as “interactivity” and “interpersonal.”