Tytuł pozycji:
Agregat kogeneracyjny ACSS1 z silnikiem Stirlinga jako alternatywa dla agregatów napędzanych silnikami ze spalaniem wewnętrznym
W artykule przedstawiono agregat kogeneracyjny napędzany silnikiem Stirlinga, jako alternatywę dla agregatów napędzanych silnikami ze spalaniem wewnętrznym.Mimo, iż od zbudowania pierwszej maszyny Stirlinga upłynęło 200 lat, nie jest on konstrukcją tak znaną i powszechną jak silniki oparte na obiegu Diesla czy Otto. Głównymi powodami takiego stanu rzeczy były do niedawna przede wszystkim trudności materiałowe i skomplikowany opis termodynamiczny.Postęp w inżynierii materiałowej umożliwił rozwiązanie większości problemów związanych z materiałami, a opracowywane modele matematyczne pozwalają na dokładne opisy zjawisk zachodzących podczas pracy urządzenia.Maszyny Stirlinga pierwotnie zostały zbudowane jako silniki, jednakże podczas rozwoju tej technologii pojawiły się urządzenia chłodnicze oraz pompy ciepła. Ze względu na wysoką sprawność energetyczną, cichsza pracę oraz stosunkowo niski poziom emisji zanieczyszczeń, silniki Stirlinga znajdują dziś coraz szersze zastosowanie m.in. w kogeneracji, w okrętach podwodnych oraz są obiecującym rozwiązaniem dla napędów hybrydowych.Perspektywiczne jest zastosowanie silników Stirlinga w kotłach dla mikrokogeneracji. W tego typu kotłach znajdują zastosowanie niewielkie silniki o mocy do kilku kWe. Ze względu na swoje własności, silniki Stirlinga mogą stanowić tutaj doskonałą alternatywę dla silników ze spalaniem wewnętrznym.