Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Buddyjskie chrześcijaństwo Tajlandii. Kościół i teologia

Chrześcijaństwo w Tajlandii, gdzie dominuje buddyzm therawada (93% populacji), skupia zaledwie około 1% mieszkańców. Jego początki sięgają XVI wieku, gdy misjonarze portugalscy wprowadzili katolicyzm. W XIX wieku misje protestanckie, szczególnie w północnych regionach, wpłynęły na rozwój edukacji i opieki zdrowotnej. Zabytki takie jak katedra Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Bangkoku czy katedra Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Chanthaburi, a także tłumaczenia Biblii na tajski, świadczą o wkładzie chrześcijaństwa w lokalną kulturę. Rozwój teologii tajlandzkiej koncentruje się na adaptacji chrześcijaństwa do kontekstu buddyjskiego. Kluczowymi postaciami są Satanun Boonykiat, promujący dialog między chrześcijaństwem a buddyzmem, a także Philip Hughes, badający relacje między tymi religiami. Saad Chaiwan analizuje misje katolickie i protestanckie, a Steve Taylor koncentruje się na kontekstualizacji chrześcijaństwa w kulturze tajskiej. Inni badacze, jak Praphan Chantraboon i Stanley Jeyaraja Tambiah, zajmują się kulturowymi i religijnymi aspektami tej adaptacji. Kościół katolicki posiada rozbudowaną strukturę administracyjną z dwiema metropoliami i dziewięcioma diecezjami. Działalność chrześcijan, mimo marginalizacji, obejmuje edukację, pomoc społeczną i promocję dialogu międzyreligijnego. Teologia tajlandzka podejmuje wyzwania tłumaczenia pojęć teologicznych, takich jak łaska czy zbawienie, jak również promuje wartości wspólne dla buddyzmu i chrześcijaństwa, m.in. współczucie i harmonia, wzbogacając dialog religijny.

Christianity in Thailand, where Theravada Buddhism dominates (93% of the population), accounts for only about 1% of the inhabitants. Its origins date back to the 16th century, when Portuguese missionaries introduced Catholicism. In the 19th century, Protestant missions, particularly in northern regions, contributed to the development of education and healthcare. Landmarks such as the Assumption Cathedral in Bangkok and the Cathedral of the Immaculate Conception in Chanthaburi, as well as Bible translations into Thai, reflect Christianity’s cultural impact. The development of Thai theology focuses on adapting Christianity to the Buddhist context. Key figures include Satanun Boonykiat, who fosters dialogue between Christianity and Buddhism, and Philip Hughes, who explores interactions between the two religions. Saad Chaiwan examines Catholic and Protestant missions, while Steve Taylor focuses on contextualizing Christianity within Thai culture. Other scholars, such as Praphan Chantraboon and Stanley Jeyaraja Tambiah, address cultural and religious aspects of this adaptation. The Catholic Church in Thailand has an extensive administrative structure with two metropolitan areas and nine dioceses. Despite its marginal status, Christian activity encompasses education, social aid, and the promotion of interfaith dialogue. Thai theology addresses the challenges of translating theological concepts like grace and salvation while promoting shared values between Buddhism and Christianity, such as compassion and harmony, enriching interreligious dialogue.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies