Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Motywy muzyczne w prozie tatrzańskiej Stanisława Witkiewicza

Tytuł:
Motywy muzyczne w prozie tatrzańskiej Stanisława Witkiewicza
Musical motifs in Stanisław Witkiewicz’s Tatra prose
Autorzy:
Jakub Żmidziński
Tematy:
Tatras
prose
music
Stanisław Witkiewicz
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The musicality of Stanisław Witkiewicz’s Tatra prose has so far not been studied by scholars in any detail. Following Andrzej Hejmej’s findings, the present author focuses first on musicality I, i.e. the sound layer of the text, in which ahuge role is played by extensive quotations in dialect as well as fragments of songs. This reveals one of the key principles governing Witkiewicz’s text – the principle of contrast. Next, the author examines musicality II, i.e. the level of thematisation of music. Here of considerable importance are sound images of nature, silence as well as murmur of streams, sounds of wind and stone echoes, and even of fire. The expression Witkiewicz uses here is “great music of nature”. Just as often Witkiewicz refers to highlanders’ music, especially Sabała’s playing, though it is treated more like aform of archaic, wild expression than original aesthetic quality.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies