Tytuł pozycji:
Etyka i/lub religia w szkole. Korelacja czy konkurencja? Analiza opinii uczniów
W artykule zawarto analizę wyników badań empirycznych przeprowadzonych wśród młodzieży polskich szkół średnich. Głównym problemem badawczym było uzyskanie odpowiedzi na pytanie o relacje, jakie zachodzą pomiędzy lekcjami religii a lekcjami etyki oraz poznanie opinii uczniów, którzy wybierają jeden z przedmiotów bądź rezygnują z obu. W czasie badań młodzież wyrażała swoje poglądy na temat wyboru między lekcją religii i etyką, nauczycieli prowadzących zajęcia z tych przedmiotów, a także propozycji tematów, które powinny być omawiane na lekcjach etyki. Wbrew powszechnym opiniom sugerującym wrogą konkurencję pomiędzy lekcjami religii i etyki badania wykazały, że lekcje etyki mogą być komplementarne dla lekcji religii i nie są dla niej zagrożeniem.
The article presents an analysis of the results of empirical research conducted among students in Polish high schools. The primary research question aimed to obtain answers regarding the justification and conditions of the presence of religious and ethics classes in schools and their mutual relationships. During the research, students expressed their opinions on the choice between religious and ethics classes, the teachers conducting these classes, and proposed topics that should be discussed in ethics classes. Contrary to common opinions suggesting hostile competition between religious and ethics classes, the research showed that ethics classes can be complementary to religious classes and are not a threat to them.