Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Miejsce smutku w duchowości chrześcijańskiej. Świadectwa wielkich pisarzy monastycznych od Ewagriusza do Jana Klimaka

Tytuł:
Miejsce smutku w duchowości chrześcijańskiej. Świadectwa wielkich pisarzy monastycznych od Ewagriusza do Jana Klimaka
PLACE OF SORROW IN CHRISTIAN SPIRITUALITY. WITNESSES OF THE GREAT MONASTIC WRITERS FROM EVAGRIUS TO JOHN CLIMACUS
Autorzy:
Roland M. Pancerz
Tematy:
SORROW
MONASTIC WRITERS
EVAGRIUS
JOHN CLIMACUS
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This present study provides a brief analysis of the texts of the great monastic writers (Evagrius Ponticus, John Cassian, Gregory the Great and John Climacus) about the role, which sorrow plays in Christian spirituality. These writers – following St. Paul (2 Cor, 7, 10) – distinguish negative sorrow, “sorrow of the world” (lu,ph kosmikh,) and positive sorrow, „sorrow according to God” (lu,ph kata. Qeo,n). Evagrius was the first monastic writer who classified sorrow as one of the main evil thoughts. It is mainly caused by unsatisfied desires and lusts, anger, inflicted harms or lost goods. Sorrow results in a lot of harmful effects: confusion of mind, difficulties in prayer, sloth, dryness of feelings, anger, irritability and – in the worst case – suicide. Desperation about one’s salvation due to committed sins is particularly harmful. In that case man does not experience true repentance, cuts himself off from returning to God, and often commits even greater sins. Sorrow in positive sense expresses itself first of all in contrition for committed sins. Some writers include here also longing for God, spiritual perfection and life eternal; fear of punishment; or finallyv compassion for our neighbours. The so called „gift of tears” is strictly linked with the inner contrition, which makes prayer especially effective, brings purification from sins and defects, and may be an antidote for bad thoughts and hardening of heart. Paradoxically, John Climacus emphasizes that religious repentance includes joy. This monk of Sinai coins even a new technical term: carmolu,ph (joyful sorrow). The monastic writers stress that tears cannot be sufficient in themselves. There is also a danger that motivation of tears will be vainglory, or tears will carry pride. Then they will lose their value.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies