Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Procedury postępowania logopedycznego w świetle teorii kompleksowego zarządzania jakością i jej instrumentów

Tytuł:
Procedury postępowania logopedycznego w świetle teorii kompleksowego zarządzania jakością i jej instrumentów
Speech therapy procedure in the light of the theory of total quality management and its instruments
Autorzy:
Michalik Mirosław
Data publikacji:
2014-01-01
Tematy:
kompetencja ortofoniczna
zarządzanie jakością
diagnoza
deskrypcja
interpretacja
ortophonic competence
quality management
diagnosis
description
interpretation
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule dokonano próby skorelowania logopedycznych standardowych czynności wyznaczonych procedurami postępowania terapeutycznego (Grabias, 2012) ze stadiami kompleksowego zarządzania jakością. Egzemplifikację przedłożonej koncepcji stanowi deskrypcja i interpretacja kompetencji ortofonicznej uczniów szkół podstawowych i gimnazjów ujęta za pomocą analizy Vilfreda Pareta z krzywą Maxa Ottona Lorenza, czyli jednego z instrumentów kompleksowego zarządzania jakością o charakterze systemowym, ilościowym, umożliwiającym rangowanie. Szczegółowej analizie poddano wypowiedzi 277 uczniów, wyodrębniając następujące kategorie badawcze: wady wymowy, błędy artykulacyjne, błędy emisyjne i akcentowe. Odwołując się do uzyskanych wyników, przyjęto, że teoria kompleksowego zarządzanie jakością jako rama metodologiczna ułatwia zbieranie danych językowych, ich analizę oraz może być pomocna w programowaniu procesu terapeutycznego, prowadzeniu postępowania terapeutycznego oraz jego ewaluacji.

The article tries to show the relationship between the stages of the speech therapy procedure (Grabias, 2012) and the stages of the total quality management. To illustrate such a correlation, the article contains an original research which describes the ortophonic competence of Polish students in primary education (7–13 year-olds) and lower secondary education (13–16 year-olds). The research made use of the Pareto analysis with the Lorenz curve, which is considered the basic instrument in the quality management process. It included 277 students and three main study categories: speech disorders, articulatory errors, and speech emission and accent errors. The results of the research indicated that the use of the quality management methods within the standard speech therapy procedure is indeed helpful for its proper planning, execution, and evaluation.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies