Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Style odbioru polskiej powieści o Zagładzie. Wokół „Tworek” Marka Bieńczyka i „Fabryki muchołapek” Andrzeja Barta

Tytuł:
Style odbioru polskiej powieści o Zagładzie. Wokół „Tworek” Marka Bieńczyka i „Fabryki muchołapek” Andrzeja Barta
Styles of Reception of the Polish Novel about the Shoah. On Marek Bieńczyk’s “Tworki” and Andrzej Bart’s “Fabryka muchołapek” (“Flytrap Factory”)
Autorzy:
Tomczok Marta
Data publikacji:
2019-12-27
Tematy:
Polish novel about the Shoah
Michał Głowiński
Marek Bieńczyk’s “Tworki”
Andrzej Bart’s “Fabryka muchołapek” (“Flytrap Factory”)
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Za pomocą koncepcji stylów odbioru Michała Głowińskiego autorka przebadała recepcję dwu polskich powieści o Zagładzie: „Tworek” (1999) Marka Bieńczyka i „Fabryki muchołapek” (2008) Andrzeja Barta. Analiza przyniosła następujące wnioski: w pierwszej dekadzie XXI wieku doszło do zmiany w pojmowaniu roli powieści na temat Zagłady, która z gatunku lekceważonego i opatrzonego wieloma zastrzeżeniami stała się obszarem ważnych debat na temat reprezentacji i rozumienia Holokaustu, a ponadto kategorie estetyczne służące do wartościowania literatury o Zagładzie straciły na znaczeniu. Po 2008 roku kategorią najistotniejszą wśród polskich badaczy stała się historia, jej interpretacje i sposoby wyrażania.

Employing Michał Głowiński’s concept of styles of reception, Tomczok researches the reception of two Polish novels about the Shoah, namely Marek Bieńczyk’s “Tworki” (1999) and Andrzej Bart’s “Fabryka muchołapek” (“Flytrap Factory,” 2008). The analysis reveals the following conclusions: in the first decade of the 21st century, a shift in understanding the role of the novel about the Shoah took place, as the novel—a disregarded genre and having many reservations—became a subject of intense debates about the representation and understanding the Holocaust and, furthermore, the aesthetic categories used for evaluating the literature about the Shoah lost their significance. After the year 2008, history has become the most crucial category among the Polish scholars, alongside of its interpretations and modes of expression.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies