Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Możliwości zastosowania narzędzia do pomiaru zrozumiałości tekstu Jasnopis w praktyce szkolnejMożliwości zastosowania narzędzia do pomiaru zrozumiałości tekstu Jasnopis w praktyce szkolnej

Tytuł:
Możliwości zastosowania narzędzia do pomiaru zrozumiałości tekstu Jasnopis w praktyce szkolnejMożliwości zastosowania narzędzia do pomiaru zrozumiałości tekstu Jasnopis w praktyce szkolnej
The applicability of the test called Jasnopis in measuring the readability of Polish nonliterary texts in school practice
Autorzy:
Czerepowicka Monika
Tematy:
zrozumiałość tekstu
mierzenie zrozumiałości tekstu
text readability
text readability measuring
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest opis eksperymentu lingwistycznego polegającego na zbadaniu stopnia trudności bajki „Szewczyk Dratewka” Janiny Porazińskiej przy wykorzystaniu aplikacji Jasnopis. Autorka objaśnia sposoby mierzenia stopnia zrozumiałości tekstu, w szczególności polskiego. Przedstawia zasadę działania programu Jasnopis i opisuje wyniki eksperymentu, które dowodzą, że tekst lektury jest wymagający pod względem językowym i zbyt trudny do samodzielnej lektury dla uczniów na pierwszym etapie edukacyjnym.

The aim of the paper is a description of a linguistic experiment based on the application Jasnopis. Jasnopis is a computer program which uses new methods of measuring the readability of Polish text. The text that has been examined is “Szewczyk Dratewka” by Janina Porazińska, which is a school reading in Polish primary education. The author explains methods of measuring text readability, especially of texts in Polish. She presents rules of operation of Jasnopis and describes the results of the experiment. They prove that from a linguistic point of view „Szewczyk…” is a demanding text and, consequently, it is too difficult as an unsupported, individual reading for pupils at the first stage of Polish education.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies