Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The Poetics of Phantasia: Some Remarks on the Renaissance Concepts of Imagination and “Fantastic Imitation”

Tytuł:
The Poetics of Phantasia: Some Remarks on the Renaissance Concepts of Imagination and “Fantastic Imitation”
Autorzy:
Niebelska-Rajca Barbara
Data publikacji:
2018
Tematy:
phantasia
imagination
fantastic imitation
Renaissance poetics
Renaissance aesthetics
Jacopo Mazzoni
Język:
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
According to the traditional view, the notion of imagination in early modern aesthetics was a rather marginal and subsidiary concept within the classical doctrine of mimesis dominated by rules and reason. The present paper raises some doubts about this well-established opinion. It argues that even if imagination in early modern aesthetics did not play as prominent role as in Romantic poetics, the concept had significant relevance. It presents one important episode from the Renaissance debate on imagination, which arose from the sixteenth century literary quarrel over the artistic quality and the uncertain genre of Dante’s Commedia. Its main distinctive category was “fantastic imitation” — a concept derived from Plato, yet misunderstood and thus transformed.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies