Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rekolekcje w „umarłej klasie”. „Historyja o chwalebnym zmartwychwstaniu pańskim” Mikołaja z Wilkowiecka w Teatrze Wierszalin wobec tradycji inscenizacyjnej

Tytuł:
Rekolekcje w „umarłej klasie”. „Historyja o chwalebnym zmartwychwstaniu pańskim” Mikołaja z Wilkowiecka w Teatrze Wierszalin wobec tradycji inscenizacyjnej
Recollections in a “Dead Class”. “Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim” by Mikołaj of Wilkowiecko at Teatr Wierszalin in Relation to Staging Tradition
Autorzy:
Puzyna-Chojka Joanna
Tematy:
Teatr Wierszalin
Tadeusz Kantor
Mikołaj z Wilkowiecka
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł przedstawia analizę przygotowanej przez Piotra Tomaszuka w Teatrze Wierszalin inscenizacji dramatu Mikołaja z Wilkowiecka Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim w odniesieniu do bogatej tradycji inscenizacyjnej utworu w polskim teatrze, a szczególnie trzech interpretacji, zaproponowanych przez wybitnych reżyserów-adaptatorów: Leona Schillera (Teatr Reduta, Warszawa 1923), Kazimierza Dejmka (Teatr Nowy w Łodzi, 1961; Teatr Narodowy w Warszawie, 1962) i Piotra Cieplaka (Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego we Wrocławiu, 1993; Teatr Dramatyczny w Warszawie, 1994). Analizując inscenizację przygotowaną przez Piotra Tomaszuka w Teatrze Wierszalin, autorka wskazuje również na inspiracje reżysera estetyką Teatru Śmierci Tadeusza Kantora.

Analysis of the staging of Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim (History of the Glorious Resurrection of Our Lord), a drama by Mikołaj of Wilkowiecko, prepared by Piotr Tomaszuk at Teatr Wierszalin with reference to the varied tradition of staging this play in the Polish theatre and in particular three interpretations proposed by outstanding directors-authors of adaptations: Leon Schiller (Teatr Reduta in Warsaw, 1923), Kazimierz Dejmek (Teatr Nowy in Łódź, 1961; Teatr Narodowy in Warsaw, 1962) and Piotr Cieplak (Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego in Wrocław, 1993; Teatr Dramatyczny in Warsaw, 1994). By analysing the Piotr Tomaszuk staging at Teatr Wierszalin the author also points to inspiration sought in the aesthetics of Tadeusz Kantor’s Theatre of Death.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies