Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Figura i doświadczenie Autora w dramatach Tadeusza Różewicza

Tytuł:
Figura i doświadczenie Autora w dramatach Tadeusza Różewicza
The Figure and Experience of the Author in Tadeusz Różewicz’s Dramas
Autorzy:
Cicheński Krzysztof
Tematy:
Polish theatre
Polish drama
theatre studies
theatre adaptation
Tadeusz Różewicz
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Why did the poet take interest in drama? I try to answer this question, asked numerous times by scholars studying Tadeusz Różewicz’s oeuvre, by looking at it from a broader perspective, taking into account the concept of drama in general: how drama is experienced as an art form; what is the dramatic experience of identity and life. Understanding the concepts of drama, dramatisation, dramatics, theatricality, dialogue or character as they function in literary theory, philosophy and common knowledge may help us uncover numerous, covert or overt, strategies of writing oneself and one’s experiences into theatre plays that the author of "The Card Index" applies. Texts selected from Teatr niekonsekwencji (‘The Theatre of Inconsistency’), numerous remarks made by Różewicz himself (conversations with Kazimierz Braun, "Języki teatru") and an interpretation of "On All Fours" that emphasises “giving shape to the creative act” (Filipowicz) show different modes of the Author’s presence in the text, a drama continuously played out by himselfon a piece of paper.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies