Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Graficzno-treściowe i metatekstowe wykładniki segmentacji uczniowskich tekstów

Tytuł:
Graficzno-treściowe i metatekstowe wykładniki segmentacji uczniowskich tekstów
Graphic, textual and meta-textual indicators of student text segmentation
Autorzy:
Anna Tabisz
Data publikacji:
2013-12-31
Tematy:
lingwistyka tekstu
segmentacja tekstu
akapit
metatekst.
linguistics of text
architectonics of student texts
indicators of text segmentation paragraph
meta-text
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The purpose of this article is to describe student abilities to use basic indicators of text segmentation. The author pays attention in particular to two text categories: paragraph and meta-text, because appropriate text segmentation and an indication of the relation between its parts can help the reader to interpret text. An analysis of 500 texts written by 10-year-old students makes it possible to state that almost a half the students were not aware that the application of meta-language and appropriate textual and graphic organisation of paragraphs can improve the effectiveness of their self expression. Noting particular needs of students might be an appropriate stimulus for teachers to use suitable classroom intervention.

Celem artykułu jest opis umiejętności uczniów w zakresie stosowania podstawowych wykładników segmentacji tekstu. Zbadano 500 tekstów czwartoklasistów, szczególną uwagę przywiązano do dwóch kategorii tekstologicznych: akapitu i metatekstu, ponieważ właściwa segmentacja tekstu oraz wskazanie relacji między poszczególnymi jego częściami wspomagają odbiorcę w interpretacji wypowiedzi. Z analizy wynika, że blisko połowa badanych uczniów nie potrafi stosować środków metajęzykowych i odpowiedniej organizacji treściowo-graficznej akapitów w celu zwiększenia efektywności własnych wypowiedzi. Zauważenie konkretnych potrzeb uczniów może stać się wskazówką działań dydaktycznych nauczycieli.

http://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2013/4-5-tabisz-wykladniki-segmentacji-tekstow.pdf

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies