Tytuł pozycji:
Biblijne i religijne odwołania we współczesnych nazwach firm rejestrowanych w Polsce
Celem opracowania jest przedstawienie obserwacji i wniosków płynących z językoznawczego oglądu obecności odwołań biblijnych i religijnych związanych z religią i kulturą chrześcijańską w nazewnictwie firm rejestrowanych w Polsce, pozyskanym z rejestrów Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) i Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) poprzez wyszukiwarkę Biznes.gov.pl. Proponowany temat mieści się w obszarze ujęć onomastyczno-kulturowych, ściślej: chrematonomastycznych. Jak wynika z badań, podstawą firmonimów mogą być jednostki o biblijno-religijnej proweniencji o różnym statusie: genetycznym, formalnym, semantycznym, leksykalnym, onomastycznym oraz aksjologicznym. Firmonimy te są tworzone poprzez transonimizację lub onimizację, w tym adaptację frazemów i zapożyczeń, głównie łacińskich. Tak zakrojony temat stał się także okazją do poruszenia kilku ogólnych kwestii wiążących się z badaniem nazw własnych firm, m.in. takich jak ich wielodyskursywność, wariantywność, wieloskładnikowość i fortunność.
The purpose of this paper is to present observations and conclusions drawn from a linguistic overview of the presence of linguistic biblical and religious references related to Christian religion and culture in the naming of companies registered in Poland, obtained from the registers of the Central Register and Information on Economic Activity (CEIDG) and the National Court Register (KRS) through the search engine Biznes.gov.pl. The proposed topic falls within the area of onomastic-cultural, more precisely, chrematonomastic approaches. According to the research, the basis of firmonyms can be units of biblical-religious provenance with different status: genetic, formal, semantic, lexical, onomastic and axiological. These firmonims are created through transonymization or onimization, including the adaptation of phrases and borrowings, mainly Latin. Such a wide-ranging topic also provided an opportunity to raise some general issues related to the study of proper names of firms, such as their multidiscursivity, variationality, plurality and fortuity, among others.