Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Innovative CLIL practices in Europe. An overview of the field

Tytuł:
Innovative CLIL practices in Europe. An overview of the field
Nowatorskie praktyki w zintegrowanym nauczaniu przedmiotowo-językowym (CLIL). Przegląd dziedzin
Autorzy:
Gozdawa-Gołębiowski Romuald
Opacki Marcin
Tematy:
VET
content and language
vocational education and training
CLIL
treść i język
kształcenie i szkolenie zawodowe
Język:
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The last quarter century has seen a growth of CLIL, a specific teaching paradig focused on a unique combination of foreign language skills and content-related knowledge (cf. Mehisto et al 2008, Dalton-Puffer & Nikula 2006). In the present work, we look at effective CLIL practices, trying to determine to what extent they can be implemented in vocational schools. We base our recommendations on the outcomes of a three-year international project funded by the Erasmus+ network, the goal of which was to explore the feasibility of using CLIL in vocational education and training. We address several stereotypes about CLIL, such as the tendency to equate it with bilingual education and LSP, the idea that it might impede content retention. We also attempt to raise general awareness about the primary objectives of CLIL-VET and how currently taught courses should endeavour to satisfy these objectives. We conclude with a series of guidelines that outline good practices.

W ostatnim ćwierćwieczu zaobserwować można było wzrost popularności CLIL, metody nauczania skupiającej się na unikatowym połączeniu sprawności obcojęzycznych i treści przedmiotowych (cf. Mehisto et al 2008, Dalton-Puffer & Nikula 2006). W niniejszej pracy przyglądamy się skutecznym praktykom w zintegrowanym nauczaniu przedmiotowo- -językowym, podejmując próbę ustalenia, w jakim wymiarze praktyki te mogą zostać wdrożone w szkołach profilowanych w Polsce i krajach partnerskich. Proponowane zalecenia opieramy na wynikach trzyletniego międzynarodowego projektu finansowanego w ramach sieci Erasmus+, którego celem było zbadanie potencjału wdrożeniowego metody CLIL w kształceniu zawodowym i technicznym. W pracy odnosimy się również do szeregu stereotypów związanych z CLIL, m.in. tendencji do utożsamiania tej metody z kształceniem dwujęzycznym i nauczaniem

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies