Tytuł pozycji:
Bajkowy marketing niszowy. Neoliberalne zawłaszczenie edukacji przedszkolnej
W artykule autorka opisuje konkretne mechanizmy neoliberalizacji edukacji przedszkolnej w Polsce na przykładzie etnograficznej analizy przedstawienia teatralnego - punktu kulminacyjnego wrocławskiego projektu edukacyjnego „Przedsiębiorczy Przedszkolak”. Dowodzi, jak neoliberalna ideologia w oparciu o strategię marketingu niszowego uwzględnia specyfikę grup konsumenckich kierując doń ściśle wyspecjalizowane marketingowe przekazy i jak pod ukryciem bajki - podsuwa dzieciom pożądane wzorce zachowań.
In the article the author describes specfic mechanisms of neoliberalization at work in pre-school education in Poland. The argument is based on an ethnographic analysis of a theatre performance which crowned one of Wrocław’s educational projects called “Enterprising Pre-school Student”. It demonstrates the workings of neoliberal ideology, which—based on the niche marketing strategy—targets specific needs of particular consumer groups. Addressing children with a specialised marketing message, the strategy uses fairy tales as a tool and cover for instilling desired behaviour patterns in them.