Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Biografia środowiska – na styku klasycznej biografii i badań terenowych

Tytuł:
Biografia środowiska – na styku klasycznej biografii i badań terenowych
Biography of social environment - at the border between classical biography and ethnography
Autorzy:
Danuta Lalak
Data publikacji:
2013-04
Tematy:
biograficzność
środowisko
miejsce
pamięć
badanie środowiska
metodologia badań
biography
social environment
place
memory
investigation of social environment
methodology
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Podstawowe znaczenie biografii jest obecnie używane w coraz szerszym kontekście, czego przykładem jest biografia środowiska. Pojęcie to funkcjonuje w szerokich ramach teoretycznych, szczególnie ważnych dla pedagogiki społecznej. Obok takich pojęć jak „miejsce” i „pamięć” – „biografia” nadaje nowy wymiar badaniom środowiskowym, pozwala wychwycić obszar treści edukacyjnych, symbolicznych, kulturowych. Badanie struktur, sensu i znaczeń środowiska (kontekst życia) w niewielkim tylko stopniu możliwe jest w wymiarze obiektywnym, pozostając w dialektycznej zależności z doświadczeniem biograficznym. Stoją za tego typu badaniami warsztaty i metodologia badań kulturowo – edukacyjnych, prowadzonych w konkretnych środowiskach „małoojczyźnianych” (badana historyczno – kulturowe, monograficzne), badania w działaniu (projekty pracy środowiskowej), badania etnograficzne (klasyczne, ale też – coraz bardziej popularne badania z wykorzystaniem Internetu, czyli tzw. netnografia), ich wspólnym mianownikiem są badania biograficzne. Z perspektywy pedagogiki społecznej najbardziej istotna jest perspektywa edukacyjno – kulturowa coraz wyraźniej obecna w biograficznych badaniach środowiskowych.

Basic meaning of biography is at present widely applied in a generalized context, an example being the biography of the social environment. The "biography" has been submerged in rich theoretical framwork oriented towards social pedagogy. Together with the terms "place" and "memory" the term "biography" gives a new dimension to the research of the social environment, allows researchers to capture educational, symbolic and cultural content. Investigation of the social environment in an objective manner is possible to a limited extent only. However, such an investigation is possible and virtually unlimited within the context of biographical experience. There may be various orientations of biographical studies: culture/eductaion oriented, history/culture oriented, monography-like, action research oriented, etnographical. The common denominator is the biography as the focusing idea and principle.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies