Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

MAGICZNE WIDZENIE ŚWIATA Spotkanie tradycji śródziemnomorskiej ze wschodnioeuropejską w Narodzinach wiosny Kazimierza Przerwy-Tetmajera i malarskie realizacje tematu odrodzenia przyrody

Tytuł:
MAGICZNE WIDZENIE ŚWIATA Spotkanie tradycji śródziemnomorskiej ze wschodnioeuropejską w Narodzinach wiosny Kazimierza Przerwy-Tetmajera i malarskie realizacje tematu odrodzenia przyrody
MAGIC SEEING WORLD Meeting of the Mediterranean and Eastern European tradition in The Birth of Spring by Kazimierz Przerwa-Tetmajer and painting implementations of the topic of the revival of nature
Autorzy:
Grzegorz Igliński
Data publikacji:
2010
Tematy:
relationship between culture and literature
Mediterranean and Eastern European culture tradition in Polish literature
Kazimierz Tetmajer
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The work is devoted to the analysis and the interpretation of the verse of Kazimierz Przerwa-Tetmajer The Birth of Spring. Immortal spirit of life (sun) wakes up the god of water, the goddess of odorous herbs and the god of forests from lethargy. The spring is arising thanks to those nameless deities of nature. The attempt of mythological identification of these forms was taken up in the context of the ancient and Slavonic tradition. It leads to the conclusion that Tetmajer wished to give the universal measurement to his vision, to point at the universality of experience or the significant experience of nature’s rebirth, which resembles the power and strength of love. The poet’s gods are nameless because they occur everywhere, but with various first names. Representation applied to the line resembles works by Arnold Böcklin who, similarly to Tetmajer (maybe still more), liked presenting the spring. It is possible to link these realizations to the subject of “saint spring” which appeared in an European work around 1900. The relationship of the work with the image Primavera (Spring) by Sandro Botticelli remains debatable, although this artist’s painting was not unknown for Tetmajer.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies