Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Polskie „westerny”

Tytuł:
Polskie „westerny”
Polish „westerns”
Autorzy:
Sławomir Bobowski
Tematy:
western
species
surface structure of the species
deep structure of the species
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
A few Polish movies are quite peculiar from the point of view of the genre. In their style and construction, they are based on the formula of the western pattern. It is worth pointing out that these films are quite good. There is some evidence that the formula of the Wild West story possesses a some timeless and universal vigor. In my essay I have analyzed Polish westerns such as Ogniomistrz Kaleń by Ewa and Czesław Petelscy (1961), Jerzy Passendorfer’s Zerwany most (1962), Bohdan Poręba’s Droga na zachód (1961), Aleksander Ścibor-Rylski’s Wilcze echa (1968), Edward Skórzewski’s and Jerzy Hoffman’s Prawo i pięść 1964), Waldemar Podgórski’s Południk zero (1970), and the famous picture Róża, by Wojciech Smarzowski (2011). All theseworks display some elements of western staffage, but mostimportantly they contain the genre’s characteristics and its deep structures, that is liminal space (Frontier), uncertain time of chaos, some fundamental values in danger, the passive attitude of society, an anti-hero and, of course, the PROTAGONIST — a lonely, heroic, tragic individual, representing the world of ideals.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies