Tytuł pozycji:
Jakość wyszkolenia personelu pokładowego jako współczynnik bezpieczeństwa operacji lotniczych
W dobie rozwoju transportu lotniczego i występujących zagrożeń, organy odpowiedzialne za bezpieczeństwo transportu lotniczego na bieżąco opracowują nowe procedury i sposoby szkoleń. W celu ograniczenia zagrożeń, przewoźnicy regularnie szkolą swój personel pokładowy, który przed każdym rejsem jest zobowiązany poinstruować pasażerów o zasadach bezpieczeństwa. Czynnik ludzki jest bowiem przyczyną ok. 80% wypadków w lotnictwie. Celem artykułu jest prezentacja wybranych aspektów związanych ze szkoleniem personelu pokładowego, ze szczególnym zwróceniem uwagi na poprawę jakości bezpieczeństwa pasażerów odbywających podróże lotnicze. W artykule szczegółowej analizie porównawczej poddano jakość i rodzaj przeprowadzanych szkoleń przez linie lotnicze.
In the era of air transport and existing threats authorities responsible for the safety of air transport keep developing new procedures and methods of training. To reduce the risk carriers regularly train their cabin crew members who are obligated to instruct passengers on safety measures before the flight. Human factor is the cause of 80% plane accidents in aviation. The aim of this article is to present aspects connected with the crew training, with the main focus on safety improvement of passengers on flight. The article analyses and compares the quality and different kinds of trainings conducted by airlines.