Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Miejsce i rola przedmiotu polityki Unii Europejskiej w dydaktyce europeistyki

Tytuł:
Miejsce i rola przedmiotu polityki Unii Europejskiej w dydaktyce europeistyki
The Place and Role of the Modules on EU Policies in the Teaching of European Studies
Autorzy:
Wojciech Gagatek
Data publikacji:
2012
Tematy:
standardy kształcenia
program studiów
europeistyka
polityki Unii Europejskiej
higher education standards
study programmes
european studies
European Union policies
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Moduł, który w tradycyjnym programie nauczania został zatytułowany ,,Wybrane polityki wspólnotowe Unii Europejskiej" wciąż czeka na odpowiednie miejsce w nauczaniu studiów europejskich. Czy powinien przede wszystkim podkreślać prawny wymiar polityk europejskich, a tym samym skupiać się na analizie ich podstaw prawnych oraz obowiązujących zasad? A może powinien znaleźć się w centrum zainteresowania ekonomicznej natury polityk europejskich np. badających ich efektywność ? Jak przedstawić rolę europejskich instytucji w tworzeniu polityki? Innymi słowy jakie miejsce powinno tam być dla nauk politycznych ? Artykuł ten rozwija analizę porównawczą planów i programów modułów poświęconych politykom Unii Europejskiej obecnych na polskich uczelniach. Zostały w nim zidentyfikowane 3 główne podejścia do nauczania polityk europejskich: ekonomiczne, prawne i polityczne. Autor podkreśla, że polskie uczelnie wciąż dokonują niewystarczającej analizy porównawczej polityk unijnych oraz w niezadowalający sposób korzystają z instrumentów analizy politycznej . Opierając się na własnych doświadczeniach dydaktycznych autor kończy tekst przemyśleniami, w jaki sposób zaprezentowane podejście mogłoby być dalej rozwijane.

The module that within a traditional curriculum has been entitled “Selected EU Common Policies” still awaits its proper place in the teaching of European studies. Should it primarily be a module emphasizing the legal dimension of EU policies, thus focusing on analyzing their legal foundations and rules? Or rather, it should be centred on the economic nature of EU policies, e.g. testing their effectiveness? How to present the role of EU institutions in policymaking? In other words, what place should there be for political sciences? This article develops comparative analysis of the curricula and syllabi of the modules devoted to EU policies at the Polish universities. Three basic approaches to teaching EU policies have been identified: economic, legal and political. The author stresses that where Polish universities still fail is an insufficient comparative analysis of EU policies and unsatisfactory application of the instruments of policy analysis. Based on the author’s teaching experience, the paper concludes with some thoughts on how such approach could be developed.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies