Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Aktualność edukacji międzykulturowej w dobie współczesnych migracji

Tytuł:
Aktualność edukacji międzykulturowej w dobie współczesnych migracji
Current intercultural education in the era of contemporary migration
Autorzy:
Simoncelli Adriana
Tematy:
migracja
kultura
Włochy
konfrontacja
edukacja
inność
dialog
migration
culture
Italy
confrontation
education
otherness
dialogue
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Cel badań. Historia planety zawsze charakteryzowała się migracjami i ruchami ludności. Doprowadziło to do ciągłych kontaktów i interakcji między kulturami, ale dzisiaj bardziej niż kiedykolwiek, ludzie są ściśle połączeni związkiem współzależności. Celem artykułu jest ukazanie, jak istotna jest edukacja międzykulturowa oparta na wzajemnym dialogu i poszanowaniu praw człowieka. Metoda. Przedmiotem badań są migracje ludzkie wpisane w historię ludzkości od jej początków. Są więc one zjawiskiem jak najbardziej naturalnym budzącym jednak w czasach obecnych wiele kontrowersji. Stąd też przedstawienie ruchów migracyjnych na przestrzeni wieków, przeanalizowanie różnych możliwych postaw wobec innego w oparciu o literaturę przedmiotu jak i własne doświadczenia empiryczne na gruncie włoskim oraz wskazanie na konieczność wprowadzenia szeroko zakreślonej edukacji międzykulturowej stanowią o interdyscyplinarnym podejściu metodologicznym. Wyniki. Coraz bardziej liczebna obecność imigrantów w europejskich miastach determinuje konieczność codziennej konfrontacji z różnymi językami, religiami i kulturami. W takiej sytuacji jedynie dobrze przeprowadzona edukacja międzykulturowa może przynieść oczekiwane rezultaty stworzenia harmonijnie funkcjonujących społeczności multi-etnicznych, świadomych swego bogactwa kulturowego, a nie nacechowanych wrogością i brakiem zrozumienia. Wnioski. We współczesnych społeczeństwach, tak pełnych napięć i konfliktów, konieczne jest wychowanie w poszanowaniu inności, w dialogu i konfrontacji, aby ludzie zrozumieli, że wzajemne przenikanie się różnych kultur jest nośnikiem nowej wiedzy, nowych wartości i kompetencji, oraz że model naszej kultury nie jest ani jedynym, ani uniwersalnym, ani też jedynym właściwym.

Aim. The history of our planet has always been characterized by migration and population movements. This has led to continuous contact and interaction between cultures, but today more than ever people are closely connected through a relationship of interdependence. The aim of the article is to show how important intercultural education based on mutual dialogue and respect for human rights are. Method. The subject of the research is human migration written in the annals of humanity from its beginnings. It is, therefore, the most natural phenomenon, although currently it arouses much controversy. Therefore, a presentation of migratory movements over the centuries, an analysis of different possible attitudes towards “the other”, based on the literature of the subject as well as the author’s empirical experiences in Italy, and a conviction of the necessity to introduce broadly defined intercultural education, constitute an interdisciplinary methodological approach. Results. The increasing presence of immigrants in European cities determines the need of the everyday confrontation with various languages, religions and cultures. In this situation, only well-conducted intercultural education can bring the expected results of creating harmoniously functioning multi-cultural communities, aware of their cultural richness, and not characterized by reciprocated hostility and lack of understanding. Conclusions. In contemporary societies, so full of tensions and conflicts, it is necessary to educate in with regards to “otherness”, in dialogue and confrontation. The interpenetration of different cultures carries new knowledge, new values and competences. It is important to realize that our cultural model is neither the only one, nor universal, nor the only correct one.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies