Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Od pedagogiki środowiska ku pedagogice społeczeństwa obezwładnionego instytucją państwową To jest nasz kraj – to jesteśmy my – społeczeństwo polskie

Tytuł:
Od pedagogiki środowiska ku pedagogice społeczeństwa obezwładnionego instytucją państwową To jest nasz kraj – to jesteśmy my – społeczeństwo polskie
From the pedagogy of the environment towards the pedagogy of a society overwhelmed by a state institution This is our country – this is us – Polish society
Autorzy:
Modrzewski Jerzy
Tematy:
Społeczeństwo wychowujące
ład demokratyczny i jego zagrożenia
pedagogizacja podmiotów sprawujących władzę
Educating society
democratic order and its threats
pedagogisation of entities in power
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Nauki pedagogiczne, podobnie jak wiele innych, interesują się i kreują wizje społeczeństw sprawnych socjalizacyjnie (wychowawczo, edukacyjnie). Jest to jeden z niekwestionowanych imperatywów uzasadniających ich akceptowaną obecność w panteonie dyscyplin wiedzy identyfikowanych jako naukowe. W tym kontekście ich krytyczna reakcja na dostrzegane w praktyce politycznej zagrożenia dla kondycji socjalizacyjnej społeczeństwa ujawnia się jako niezbywalna powinność pedagoga teoretyka i praktyka. Autor artykułu podziela ten pogląd o takiej swoistej dla pedagogiki misji – zwłaszcza społecznej – proponując rudymentarną diagnozę aktualnego stanu destrukcji porządku demokratycznego w Polsce, ze wskazaniami jego socjalizacyjnych (i nie tylko takich) konsekwencji dla dorastającego w nim i stabilizującego ów porządek pokolenia.

Pedagogical sciences, like many others, are interested in and create visions of socially-viable societies (educatively and educationally). This is one of the undisputed imperatives that justify their accepted presence in the pantheon of knowledge disciplines, identified as scientific. In this context, their critical reaction to the current and perceived political practice threats to the socialization condition of society is revealed as the inalienable duty of a theoretician and practitioner. The author of the article shares this view of such a specific pedagogical mission – especially social – proposing a rudimentary diagnosis of the current state of destruction of democratic order in Poland, with the indications of its socializing (and not only) consequences for generations, growing up in it.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies