Tytuł pozycji:
Rogate hełmy sprzedają się lepiej? O nieprzystawalności współczesnego stanu wiedzy historycznej do potrzeb projektantów gier
Wiedza dotycząca historii życia codziennego nie jest zbyt silnie reprezentowana w podręcznikach do historii, koncentrujących się generalnie na aspektach politycznych i chronologicznych. W kulturze masowej powstałej na gruncie tego zaniedbania spotykamy liczne uproszczenia, zniekształcenia i przekłamania wyrosłe z popularnych stereotypów na temat dawnych epok. Artykuł dotyczy jednego z barwniejszych elementów popkultury, czyli mitu wikingów w hełmach z rogami, a przy okazji kontaktów wikingów ze Słowianami i wzajemnej relacji ludów mieszkających nad Bałtykiem – tak bliskich geograficznie, ale bardzo odległych, jeśli chodzi o stopień świadomości użytkowników kultury masowej, szczególnie projektantów gier.
Knowledge in the area of the history of everyday life is not represented very strongly in history coursebooks, which focus generally on political and chronological aspects. The mass culture growing from this shortcoming contains a great number of simplifications, distortions, and falsifications concerning past epochs. This paper concerns one of the more colourful elements of pop culture, which is the myth about Viking helmets with horns on top. The article also discusses the Vikings’ contacts with the Slavs and the mutual relations of the peoples living in the Baltic Sea region, so close geographically, but culturally very far apart in terms of the degree of awareness of the users of mass culture, in particular game designers.
Gry wspomniane w tekście Sid Meier’s Civilization V, Medieval Total War: Viking Invasion, Skyrim, Vikings: Battle for Asgard