Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Hettskij mif „O carice Kаnеsа i 30 ее synov’jah” i еgо belorusskaja parallel’

Tytuł:
Hettskij mif „O carice Kаnеsа i 30 ее synov’jah” i еgо belorusskaja parallel’
THE HITTITE MYTH OF “THE TSARINA OF THE CITY OF KANESZ AND HER THIRTY SONS” AND ITS BYELORUSSIAN PARALLEL
Autorzy:
Prohorov Andrej
Tematy:
hetycki mit o trzydziestu synach carycy
białoruska bajka Mag-Małyszok
liczba 30
folklor irlandzki
Stary Testament
the Hittite myth of thirty sons of the Tsarina
the Byelorussian tale Mag- Małyszok
number 30
Irish folklore
Old Testament
Język:
rosyjski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W pracy została przedstawiona paralela pomiędzy hetyckim mitem o trzydziestu synach carycy miasta Kanesz i białoruską bajką Mag-Małyszok, która opowiada o cudownym narodzeniu i dalszych losach trzydziestego pierwszego syna sędziwych rodziców. Na podstawie tezy W. Proppa, że „bajka zachowuje ślady zanikłych form życia społecznego”, autor przytacza szereg odnotowanych historycznie przykładów dzielenia całości na 30 części (w starożytnym Rzymie, u średniowiecznych Słowian, w przedkolonialnej Ugandzie i in.) i analizuje niektóre motywy związane z liczbą 30 (33) we wschodniosłowiańskim i irlandzkim folklorze oraz w Starym Testamencie. Autor dochodzi do wniosku, że mit o trzydziestu braciach, mający odzwierciedlenie w tekstach hetyckich i białoruskich, posłużył za podstawę do podziału na trzydzieści części indoeuropejskich etnosów.

In the paper a parallelism is proposed between a Hittite myth of thirty sons of the tsarina of the city of Kanesz and a Byelorussian tale “Mag-Małyszok”, which deals with the miraculous birth and further life of the thirty-first son of an elderly couple. On the basis of W. Propp’s thesis, which states that “there are traces of weak forms of social life in the tale”, a number of historically-attested examples of dividing the whole into thirty parts are mentioned (in ancient Rome, among mediaeval Slavs, or in pre-colonial Uganda). Some motifs connected with the number 30 (33) in East-Slavonic and Irish folklore as well as in the Old Testament are also analyzed. A conclusion is drawn that the myth of thirty brothers, reflected in Hittite and Byelorussian texts, formed the basis for distinguishing thirty communal types within the Indo-European group.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies