Tytuł pozycji:
Opinie polskich i czeskich nauczycieli na temat przemian kształcenia uczniów niepełnosprawnych intelektualnie – część II
Jest to druga cześć studium porównawczego opinii polskich i czeskich nauczycieli na temat przemian zachodzących w ostatnich latach w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. Opinie zostały rozpatrzone w aspekcie kilku zmiennych: miejsca pracy (szkoła: specjalna, integracyjna ogólnodostępna), wykształcenia oraz stażu pracy w szkole. Szczegółowa analiza wyników pokazuje, że wskazane zmienne nie różnicują wyraźne badanych poglądów, a wskazują jedynie na pewne tendencje, np. do większego sceptycyzmu wobec zmian nauczycieli z krótszym stażem pracy czy oporu wobec przemian pedagogów pracujących w placówkach specjalnych i integracyjnych.
This is the second part of a comparative study of Polish and Czech teachers’ opinions on recent transformations in education for students with intellectual disabilities. Here, these opinions were analyzed according to several variables: the teachers’ workplace (special school, integrated school, or general education school), their education and the length of service. A detailed analysis of the findings shows that the variables do not significantly differentiate the teachers’ views. They only indicate certain tendencies, e.g. more skepticism about changes among teachers with a shorter length of service or opposition to transformations among teachers working in special and integrated schools.