Tytuł pozycji:
Poziom wiedzy potencjalnych kadr turystycznych – studentów kierunków „geografia” oraz „turystyka i rekreacja” – w kontekście deregulacji zawodów przewodnika turystycznego i pilota wycieczek
W artykule przedstawiono analizę wyników symulacji teoretycznych egzaminów państwowych dla kandydatów na pilota wycieczek oraz na przewodnika miejskiego. Przeprowadzono je w celu oceny wiedzy studentów, czyli potencjalnych kadr na rynku usług turystycznych, w kontekście planowanej deregulacji wymienionych zawodów. W symulacji uczestniczyli studenci stacjonarni i niestacjonarni: I, II i III roku studiów pierwszego stopnia na kierunkach „turystyka i rekreacja” oraz „geografia”, I i II roku studiów drugiego stopnia na kierunku „geografia” oraz studiów podyplomowych na kierunku „geografia”. W przypadku badanej grupy studenckiej odnotowano wysokie wskaźniki zdawalności i średniej liczby rozwiązanych zadań z egzaminu teoretycznego dla kandydatów na pilota wycieczek. Stanowi to dobry prognostyk przygotowania teoretycznego absolwentów kierunków geograficznych i turystycznych w potencjalnej sytuacji ich pojawienia się na rynku pilockim po deregulacji. Otwiera też dyskusję nad celowością odbywania obowiązkowych teoretycznych kursów przygotowawczych dla kandydatów na pilota wycieczek przez absolwentów wymienionych kierunków studiów. Wyodrębniono bloki tematyczne z najniższymi odsetkami rozwiązanych zadań: na kierunku „turystyka i rekreacja” jest to geografia turystyczna Polski, a na kierunku „geografia” – historia kultury i sztuki. W przypadku badanej grupy studenckiej stwierdzono wyraźną dysproporcję poziomu trudności egzaminu teoretycznego dla kandydatów na przewodnika miejskiego w stosunku do egzaminu dla kandydatów na pilota wycieczek. Zdający oceniają go jako bardzo trudny i zgłaszają konieczność odbycia stosownych kursów przygotowawczych.