Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Static and Dynamic Approach to Religiosity in the Perspective of Socialisation

Tytuł:
Static and Dynamic Approach to Religiosity in the Perspective of Socialisation
Statyczne i dynamiczne ujęcie religijności w perspektywie socjalizacji
Autorzy:
Sadłoń Wojciech
Tematy:
religiosity
subjectivity
socialisation
religijność
podmiotowość
socjalizacja
Język:
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Religiosity is one of the most challenging theoretical categories in social sciences. How it is grasped and presented is strongly related to social ontology which determines the perspective for studying religion in society. In this article, I present two different theoretical approaches to religiosity. First framed by Rational Choice Theory was inspired by Adam Smith and later developed especially by American sociologists of religion. The second vision of religiosity is built upon Critical Realism and elaborated by Roy Bhaskar and later developed especially by Margaret Archer. I present how from such a perspective religiosity could be defined and presented. My intention is to highlight that realist understanding of religiosity is especially promising for studying religious socialisation. In realist perspective, religiosity represents dynamic category essentially related to human subjectivity and reflexivity.

Religijność jest jedną z najbardziej złożonych kategorii teoretycznych w naukach społecznych. Sposób, w jaki jest pojmowana i prezentowana, jest ściśle związany z ontologią społeczną, która określa perspektywę badania religii w społeczeństwie. W tym artykule przedstawiam dwa różne teoretyczne podejścia do religijności. W pierwszej części przedstawiam podstawowe założenia teorii racjonalnego wyboru, której wizja społeczeństwa i jednostki sięga swoimi początkami Adama Smitha i następnie w odniesieniu do religijności przyjęta została przez amerykańskich socjologów religii. Druga wizja religijności opiera się na opracowanym przez Roya Bhaskara i rozwiniętym szczególnie przez Margaret Archer realizmie krytycznym. W artykule przedstawiam, w jaki sposób można zdefiniować i przedstawić religijność w takiej perspektywie teoretycznej. Podkreślam, że realistyczne rozumienie religijności jest szczególnie obiecujące w badaniu socjalizacji religijnej. W perspektywie realistycznej religijność prezentuje się bowiem jako kategoria dynamiczna i silnie powiązana z ludzką podmiotowością i refleksyjnością.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies