Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Atrakcyjność rynku sąsiada w opiniach środowisk biznesowych Polski i Ukrainy

Tytuł:
Atrakcyjność rynku sąsiada w opiniach środowisk biznesowych Polski i Ukrainy
The Attractiveness of the Neighbour’s Market in the Opinions of Business Environments in Poland and Ukraine
Привлекательность рынка соседа по мнению деловых кругов Польши и Украины
Autorzy:
Skowron Łukasz
Skowron Stanisław
Gąsior Marcin
Tematy:
market attractiveness
market perception
managerial perspective
Poland
Ukraine
business environment
linear regression
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule przedstawiono wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród środowisk biznesowych obszaru przygranicznego Polski i Ukrainy odnośnie do ich wzajemnych opinii o rynku sąsiada. Menedżerowie wyższego szczebla oraz przedsiębiorcy polskich firm z województwa lubelskiego oceniali rynek ukraiński (413 respondentów). Analogicznie ich ukraińscy odpowiednicy z obwodu wołyńskiego oceniali rynek polski (272 respondentów). Krzyżowa analiza obejmowała ocenę obu rynków w perspektywie czterech głównych płaszczyzn problemowych: prawno-administracyjnej, społeczno-ekonomicznej, technologiczno-infrastrukturalnej oraz kosztowo-podatkowej a także ogólną ocenę ich atrakcyjności biznesowej oraz określenie głównych czynników kształtujących tę atrakcyjność. Uzyskane wyniki wskazują na istnienie dużej asymetrii we wzajemnym postrzeganiu rynku sąsiada przez firmy działające na obszarach przygranicznych obu analizowanych państw: menedżerowie i przedsiębiorcy ukraińscy znacznie wyżej oceniają rynek polski w porównaniu z ocenami stawianymi przez menedżerów i przedsiębiorców polskich w odniesieniu do rynku ukraińskiego. Ponadto okazuje się, że w ocenie atrakcyjności rynku sąsiada zupełnie inne czynniki stanowią kluczowe kwestie dla przedsiębiorców polskich (oceniających rynek ukraiński) i dla przedsiębiorców ukraińskich (oceniających rynek polski). Te różnice opinii i punktów widzenia mogą stanowić barierę utrudniającą współpracę gospodarczą obu przygranicznych regionów.

The paper presents the results of surveys conducted among the business environments of the border area of Poland and Ukraine concerning their mutual opinions about their neighbour’s market. Senior managers and entrepreneurs from Polish companies located in Lublin Voivodeship provided their assessment of the Ukrainian market (413 respondents); by analogy, their Ukrainian counterparts from Volyn Oblast assessed the Polish market (272 respondents). The cross-analysis encompassed the assessment of the two markets in the perspective of four main areas of problems: law-administrational, social-economic, technical-infrastructural, and operating costs and taxation, as well as a general evaluation of their attractiveness for business and main factors shaping this attractiveness. The results of the examination reveal a significant asymmetry in the mutual perception of the neighbouring market by the companies functioning in the border areas of the two analysed countries: the Polish market is assessed much better by the Ukrainian managers and enterpreneurs as compared with the assessments of the Ukrainian market given by the Polish managers and enterpreneurs. Moreover, it has been proven that the crucial questions considered by Polish enterpreneurs in their evaluation of the Ukrainian market by the Ukrainian enterpreneurs in their assessment of the attractiveness of the Polish market. These differences in opinions and viewpoints may constitute a barrier hampering cross-border economic cooperation between the two regions.

В статье представлены результаты анкетных исследований, проведенных в деловых кругах приграничных районов Польши и Украины относительно их мнений о рынке соседа. Менеджеры высшего уровня, а также предприниматели польских фирм люблинского воеводства оценивали украинский рынок (413 респондентов). Таким же образом украинские предприниматели из волынской области оценивали польский рынок (272 респондентов). Перекрестный анализ охватывал оценку обоих рынков в четырех главных проблемных аспектах: административно- правового, социально-экономического, технологично-инфраструктурного, затратно-налогового, а также содержал общую оценку их привлекательности для бизнеса и определение главных факторов, формирующих эту привлекательность. Полученные результаты указывают на наличие большой асимметрии во взаимном восприятии рынка соседа фирмами, действующими в пограничных зонах обоих анализируемых государств: украинские менеджеры и предприниматели значительно лучше оценивают польский рынок по сравнению с оценками, которые дают польские менеджеры и предприниматели касательно украинского рынка. Кроме того оказывается, что в оценке привлекательности рынка соседа совсем другие факторы являются ключевыми вопросами для польских предпринимателей (оценивающих украинский рынок) и для украинских предпринимателей (оценивающих польский рынок). Эти различия во мнениях и точках зрения могут представлять собой барьер, затрудняющий экономическое сотрудничество обоих пограничных регионов.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies