Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kształcenie zawodowe w Polsce na początku XXI wieku

Tytuł:
Kształcenie zawodowe w Polsce na początku XXI wieku
Vocational education in Poland in the early 21st century
Autorzy:
Szlosek Franciszek
Tematy:
kształcenie zawodowe
szkoła zawodowa
reforma szkolnictwa zawodowego
rynek
vocational education
vocational school
vocational education reform
labour market
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Stosunkowo wolno, ale systematycznie powiększa się krąg osób, które uświadamiają sobie, że bez dobrze zorganizowanego systemu przygotowania kadr nie ma silnej gospodarki, a w efekcie godziwej egzystencji obywateli. Dlatego coraz śmielej słychać głosy, by polski system edukacji był nakierowany na potrzeby rynku pracy. Każdy człowiek niezależnie od ścieżki przygotowania ogólnego, by wejść na rynek pracy, musi w końcowej fazie stać się podmiotem kształcenia zawodowego. Zmiany określone w ustawie z 19 sierpnia 2011 r. wprowadzają mechanizm umożliwiający m.in. szybsze dostosowanie kształcenia zawodowego do zmieniających się potrzeb rynku pracy. Zostały one jednak przyjęte pospiesznie i bez szerszej konsultacji społecznej. Dlatego budzą więcej wątpliwości niż nadziei na zracjonalizowanie kształcenia zawodowego w Polsce.

The group of people who realize that a strong economy (providing decent level of existence) relies on a well-organized system of professional training, is increasing slowly but continuously. Therefore, people have been more often raising their voice to promote the belief that the Polish education system should follow the requirements of the labour market. Every person – regardless of their common path of professional preparation – in order to be able to exist in the labour market, should in the end become the subject of vocational education. Amendments to the Act of 19 August 2011 have introduced a mechanism which speeds up the process of adjusting vocational education to labour market requirements. However, these changes have been approved in a hasty manner and without a broad dialogue with the society. Therefore, they are a subject of doubt rather than hope for making vocational education in Poland more rational.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies