Tytuł pozycji:
Osiągnięcia indywidualne osób starszych w brydżu sportowym w Polsce
Niniejszy artykuł przedstawia wyniki badań, których zasadniczy problem badawczy sprowadza się do pytania: jakie są osiągnięcia indywidualne osób starszych w brydżu sportowym w Polsce w stosunku do osób młodszych. W badaniu wykorzystano analizę dokumentów notujących wyniki brydżowych rozgrywek, a w opracowaniu danych zastosowano metody statystyki indukcyjnej, z których najważniejszą był test t-Studenta porównywania średnich dla grup niezależnych. Użyto go do analizy komparatystycznej wyników uzyskiwanych przez osoby w wieku od 60 lat z młodszymi i osoby od 70 roku życia z młodszymi. Zastosowano cztery różne płaszczyzny porównania. W trzech z nich odnotowane osiągnięcia osób starszych i młodszych pochodziły z tych samych zawodów, czyli dotyczyły bezpośredniej rywalizacji. Osiągnięcia osób starszych okazały się w nich bądź to nieznacznie niższe, bądź takie same jak osób młodszych. Czwarty wskaźnik dotyczył łącznych osiągnięć w ciągu całego roku i tu wykazano, że osiągnięcia osób starszych są znacząco niższe niż młodszych zawodników. Na tej podstawie wysnuto wnioski wykraczające poza czysto sportową rywalizację, a odnoszące się do pewnych uniwersalnych cech psychospołecznego funkcjonowania. Uznano, że osiągnięcia brydżowe mogą być przesłanką do budowania hipotez dotyczących takich kompetencji jak: jak zdolność rozwiązywania problemów, sprawność pamięci, umiejętności komunikacyjne czy logiczne myślenie, ale też aktywność społeczna. Tym samym uzyskane wyniki potwierdziły większość doniesień naukowych dotyczących tych przymiotów. Wspomniane kompetencje u osób starszych są zaledwie minimalnie niższe lub takie same jak wśród młodszej populacji. Natomiast niższy łączny wskaźnik osiągnięć w ciągu roku można prawdopodobniewyjaśnić niższą intensywnością udziału w sportowej rywalizacji.