Tytuł pozycji:
Plisa, zaszewka. O jednym przeplocie wątków w „Manekinach” Brunona Schulza
Przez materię Sklepów cynamonowych biegnie ptasi wątek, który najmocniej dochodzi do głosu – na różne sposoby i na różnych prawach – w opowiadaniach Ptaki, Wichura i Noc wielkiego sezonu. Refleks „ptasiej imprezy” odgrywa istotną rolę również w cyklu tworzonym przez Manekiny i trzy części Traktatu o manekinach, gdzie – podobnie jak w innych ogniwach tomu – ów ptasi wątek zestrojony jest z wątkiem nokturnowym. Autora interesuje to zestrojenie i rządząca nim „zasada negatywu” oparta na interferencji rewersowych dopełnień, za sprawą których narracyjne „zaszewki” i „plisy” układają się w dającą do myślenia paletę poruszeń nastrojonej metafizycznie wyobraźni.
The bird motif in Sklepy cynamonowe (The Cinnamon Shops) resounds the strongest – in assorted manners and according to different rights – in three stories: Ptaki (Birds), Wichura (Gale), and Noc wielkiego sezonu (The Night of the Great Season). A reflection of the “bird event” plays an essential role also in the cycle created by Manekiny (Mannequins) and three parts of Traktat o manekinach (The Treatise on Mannequins), where – similarly as in other links of this volume – the bird motif is harmonized with that of the nocturne. The author of the presented text is interested in this harmony and the “principle of the negative” governing it and based on an interference of reverse supplements due to which the narrative “tucks” and “folds” are arranged in a palette – providing much food for thought – of the stirrings of metaphysically attuned imagination.