Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Stan kadr administracji publicznej z perspektywy ogólnokrajowej i regionalnej

This paper tackles staff problems of contemporary public administration. It starts with an analysis of the dependence between the efficiency of administration and the efficiency of public servants in administration, whose efficiency depends on the level and quality of their qualifications. The analysis was carried out in three perspectives (i) with regard to the whole public administration of the State, (ii) with regard to the State and government central administration and (iii) with regard to regional public administration, on the example of the Lower Silesia region. It was assumed that the quality of the staff in administration is related to and depends on the legislation regulating the recruitment for public administration offices. The relevant provisions determine the choices made in the recruitment process and the subsequent creation of career paths. However, unstable and poor legal provisions have a negative impact on the quality of public administration personnel, which is manifested in poor performance, high employment fluctuations and a diminishing interest among the younger generation in a career in public administration. This, in turn, may distort the natural generation exchange of administration staff in the future. As can be seen from the statistical analysis conducted in respect of the numbers of public administration employees and the fluctuation among them, as well as the demographic structure examined with regard the gender, age and length of employment, the initially assumed hypothesis of the negative consequences of the inconsistent legislative policy governing the regulations of the public administration staff. The sociological picture illustrating the attitudes among the members of the society to public administration confirms the hypothesis of the poor condition of public administration and a loss in confidence in its activities or actions. The main reason for the current situation is that the constitutional principle of the neutrality of civil servants is realised only by orders that prohibit combining civil service with political activity, but do not limit or reduce the strong and direct influence exercised by political parties on the legal regulations within public civil service or the policies of appointing candidates to key administrative positions in (not only government ) offices.

Artykuł porusza problemy współczesnej administracji publicznej w aspekcie stanu jej kadr, przyjmując jako tezę wyjściową zależność efektywności administracji od efektywności zatrudnionych w niej osób, a tej zależnej od poziomu i jakości kwalifikacji. Analizę przeprowadzono w trzech perspektywach: (1) w odniesieniu do całości administracji publicznej w pań- stwie, (2) w odniesieniu do administracji państwowej i rządowej stopnia centralnego oraz (3) w odniesieniu do administracji publicznej regionu z egzemplifikacją na przykładzie województwa dolnośląskiego. W artykule zajęto stanowisko, zgodnie z którym na jakość kadr wpływ ma ustawodawstwo regulujące zasady zatrudniania na stanowiska urzędnicze. Przepisy prawa wpływają na dobór kadr, kształtowanie ich ścieżek rozwoju zawodowego, a przez odpowiednią ocenę okresową nie tylko na racjonalny awans, ale też na konieczną selekcję. Niestabilność przepisów prawa i ich niska jakość wpływają negatywnie na stan kadr, przejawiając się złą jakością efektów podejmowanych przez nie działań, a także fluktuacją, słabnącym zainteresowaniem zatrudnieniem w administracji wśród młodych pokoleń, co grozi zakłóceniem naturalnej wymiany pokoleniowej. Przeprowadzona analiza danych statystycznych dotyczących liczebności kadr i jej zmian, jak również ich przyczyn oraz demograficznej struktury kadr pod względem płci, wieku i długości stażu pracy, potwierdzają zasadniczo hipotezę wyjściową o negatywnych skutkach niekonsekwentnej polityki legislacyjnej w zakresie prawa urzędniczego. Również socjologiczny obraz stosunku społeczeństwa do administracji publicznej i jej kadr ukazywany w przekazie medialnym potwierdza hipotezę o złej kondycji kadr administracyjnych, które nie potrafią podejmować działań prowadzących do pozyskiwania zaufania. Głównej przyczyny tego stanu rzeczy można upatrywać w tym, że konstytucyjna zasada neutralności korpusu służby cywilnej realizowana jest wyłącznie przez zakazy i ograniczenia łączenia zatrudnienia w korpusie z polityczną aktywnością członków korpusu, ale już nie przez ograniczenie bezpośredniego i silnego wpływu partii politycznych na funkcjonowanie korpusu zarówno w sferze regulacji prawnych, jak i polityki personalnej przy obsadzie kluczowych stanowisk w urzę- dach (dotyczy to zresztą nie tylko administracji rządowej).

I. Artykuły

I. Papers

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies