Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rekonstrukcje tożsamości współczesnych kobiet Paradoksy emancypacji

Tytuł:
Rekonstrukcje tożsamości współczesnych kobiet Paradoksy emancypacji
Reconstruction of the Contemporary Woman’s Identity Paradoxes of Emancipation
Autorzy:
Gromkowska-Melosik Agnieszka
Tematy:
Kobiecość
edukacja
macierzyństwo
konsumpcja
kariera zawodowa
paradoksy emancypacji
Femininity
education
maternity
consumption
professional career
emancipation paradoxes
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest pokazanie trzech głównych paradoksów emancypacji i dylematów, przed którymi stoją współczesne kobiety. Pierwszy z nich dotyczy dynamiki dostępu do edukacji wyższej. W kontekście ilościowym trudno mówić o ich dyskryminacji, wręcz przeciwnie – wśród populacji studentów kobiety są rosnącą większością. A jednak zasada merytokratyczności, która działa na poziomie szkolnictwa wyższego nie ma zastosowania na rynku pracy. Drugi paradoks dotyczy wyboru między macierzyństwem a karierą zawodową kobiet. W końcu trzeci skoncentrowany jest na tyranii wyborów związanej z presją na rzecz nieustannej rekonstrukcji własnej tożsamości wokół ciała i konsumpcji. Autorka jest przy tym przekonana, że każda kobieta powinna mieć możliwość wyboru kreowania własnej tożsamości i własnej biografii.

The article considers the three main paradoxes of emancipation and dilemmas of contemporary women. First one is connected with dynamics of women’s access to the higher education and the career. The prevalent assumption behind an educational gap between men and women is that of privileged men who enjoyed much greater access to all levels of education. However, most data on women’s access to higher education is telling of an educational emancipation of women. It is difficult to talk about female discrimination in terms of numbers. On the other hand when we analyse labour market structure the position occupied by women and men differs to a significant extent when compared to the educational context. It turns out that the rule of meritocracy, which applies to women at the level of education, is not applied once they have graduated. The same diploma, which is a definite advantage for males, is a less significant advantage for females. Second paradox considers the dynamics of choices between maternity and career. The third one is focused on tyranny of choices connected with the pression on continuously reconstruction of women’s identity around body and consumption. The Author of the article is convinced, that every women should have power of choice considering creation of her own identity and biography.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies