Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Realizacja potrzeb edukacyjnych w uniwersytecie trzeciego wieku. Perspektywa słuchaczek i słuchaczy

Tytuł:
Realizacja potrzeb edukacyjnych w uniwersytecie trzeciego wieku. Perspektywa słuchaczek i słuchaczy
Meeting educational needs at the University of the Third Age – the participants’ perspective
Autorzy:
Augustyn Dorota
Berek Tomasz
Dendek Katarzyna
Kempa Sandra
Data publikacji:
2024-09-30
Tematy:
potrzeby edukacyjne
uczenie się
słuchaczki i słuchacze uniwersytetów trzeciego wieku
realizacja potrzeb
educational needs
learning
U3A participants
meeting needs
Język:
polski
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem niniejszego artykułu było ukazanie znaczenia potrzeb seniorek i seniorów uczestniczących w zajęciach uniwersytetów trzeciego wieku. Przeprowadzone zostały wywiady narracyjne z seniorkami i seniorami korzystającymi z ofert UTW na Śląsku i w Małopolsce. W drodze analizy wyłoniona została kategoria UTW jako miejsce realizacji potrzeb. Dotyczy ona rozwoju i realizacji różnorodnych pasji i zainteresowań w wielu dziedzinach, np. artystycznych, czytelniczych, sportowych, językowych. Odnosi się również do wykorzystania własnych zdolności i kompetencji, co pozwala seniorkom i seniorom czuć się potrzebnymi. Wspiera także dbanie o potrzeby zdrowotne poprzez zajęcia ruchowe, ale również dostarczanie wiedzy z wyżej wymienionego zakresu. Istotne jest też podtrzymywanie relacji z innymi oraz poznawanie nowych ludzi. Na podstawie badań wywnioskowano, że z perspektywy słuchaczek i słuchaczy UTW warto uczestniczyć w zajęciach, gdyż jest to odpowiednie środowisko do rozwoju hobby, zdobywania wiedzy, jak i dzielenia się swoimi umiejętnościami. Wymienione wyżej czynniki wspierają realizację potrzeb seniorek i seniorów.

This article aimed to show the importance of the needs of seniors participating in universities of the third age. Narrative interviews were conducted with seniors attending U3A in Silesia and Małopolska. Through the analysis, the category was selected U3A as a place to meet needs. It concerns the development of diverse passions and interests in many areas, for example, art, reading, sports, and language. Moreover, it also refers to using abilities and competencies, which allows seniors to feel needed. It also supports taking care of health needs through exercise classes and providing knowledge in the above–mentioned field. It is also essential to maintain relationships with others and meet new people. Based on research, it was agreed that U3A members find it worth participating in U3A as it is a suitable environment for developing hobbies, acquiring knowledge, and sharing one’s skills. The factors mentioned above support the fulfillment of the needs of seniors.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies