Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Krátké formy v tvorbě Samuela Becketta ve vztahu k otázce poznání

Tytuł:
Krátké formy v tvorbě Samuela Becketta ve vztahu k otázce poznání
The Short Forms in Samuel Beckett’s Work in Regard to the Cognitive Problem
Autorzy:
Nalewajk Żaneta
Tematy:
Samuel Beckett
short forms
cognition
fragment
krátké formy
poznání
Język:
czeski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Beckett’s epistemological pursuit of brevity can be found even in the titles or subtitles of writings like From an Abandoned Work, Rough for Theatre I and Rough for Theatre II, Come and Go. A Dramaticule, Intermedium or Ohio Impromptu. Para- and/or architextual wordings like ‘intermedium’, ‘rough’, ‘a dramaticule’, ‘impromptu’ or ‘from an abandoned work’ provide further examples of this tendency. The main goal of this article is to present Beckett’s specificity against the background of the tradition of genres and the poetics of the romantic fragment. The author also analyzes the connection between the structure and style of Beckett’s works and their epistemological and aesthetic functions. She presents how, by engaging with Romanticism, Beckett reveals the illusion of the infinite, representing it as a derivative of the human mind rather than an objective quality. Despite this basic difference, the poetics of fragment in the works of this Irish writer becomes a mode of manifesting uncertainty and sometimes even of cognitive incapacity.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies