Tytuł pozycji:
Transferbewegungen zwischen Ostmitteleuropa und den westlichen kirchenmusikalischen Zentren Regensburg, Wien und Rom vom 17. bis zum 20. Jahrhundert
- Tytuł:
-
Transferbewegungen zwischen Ostmitteleuropa und den westlichen kirchenmusikalischen Zentren Regensburg, Wien und Rom vom 17. bis zum 20. Jahrhundert
RUCH TRANSFEROWY MIĘDZY EUROPĄ ŚRODKOWO-WSCHODNIĄ A ZACHODNIMI OŚRODKAMI MUZYKI KOŚCIELNEJ W RATYZBONIE, WE WIEDNIU I W RZYMIE OD XVIII DO XX WIEKU
- Autorzy:
-
Haberl Dieter
- Język:
-
niemiecki
- Dostawca treści:
-
CEJSH
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Rozwój muzyki kościelnej od stuleci przebiega w oparciu o centra, które wyznaczają jego kierunki. Od XVII do XX w. ośrodkami, które skupiały na sobie szczególną uwagę katolicyzmu (choć także protestantyzmu), w obszarze muzyki kościelnej były Ratyzbona, Wiedeń i Rzym. Artykuł omawia wymianę „ideową” w muzyce kościelnej, jaka dokonywała się pomiędzy tymi centrami a Europą Środkowo-Wschodnią. Autor prowadzi swoją refleksję, wyznaczając następujące części w swoim artykule: (1) rzymscy kapelmistrzowie na dworze królów polskich; (2) długa koegzystencja stile antico i stile moderno w katolickiej muzyce kościelnej w XVII i XVIII w.; (3) Carl Proske, pochodzący ze Śląska, a reforma muzyki w katedrze ratyzbońskiej; (4) członkowie z Europy Środkowo-Wschodniej w stowarzyszeniu cecyliańskim Franza Xavera Witta; (5) studenci w ratyzbońskiej Szkole Muzyki Kościelnej Franza Xavera Haberla z Europy Środkowo-Wschodniej; (6) A. de Santi oraz L. Perosi jako reformatorzy katolickiej muzyki kościelnej we Włoszech.