Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Strategie adaptacji polskich uniwersytetów do współczesnej rzeczywistości społecznej

Tytuł:
Strategie adaptacji polskich uniwersytetów do współczesnej rzeczywistości społecznej
Polish universities adaptation strategies to the contemporary social reality
Autorzy:
Andrzej Stawicki
Tematy:
przemiany w obszarze szkolnictwa wyższego
socjologia organizacji
analiza pól społecznych
relacje dominacji w polu akademickim
changes within the field of higher education
sociology of organizations
analysis of the social fields
relations of domination in the academic field
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule autor przedstawia tendencje zachodzące w procesie zmiany modelu zarządzania w szkolnictwie wyższym. Na podstawie dokumentów strategicznych polskich uniwersytetów oraz literatury przedmiotu podejmuje próbę opisania procesu przemian dokonujących się w tym obszarze. Zachodzące zmiany postrzega z punktu widzenia procesualnego ujęcia organizacji, bazującego w dużym stopniu na teorii systemów społecznych Niklasa Luhmanna. Z tej perspektywy strategie rozwoju uniwersytetów interpretowane są jako forma adaptacji do zmieniającego się kontekstu. Autor posługuje się również teorią pola społecznego Pierre’a Bourdieu w celu opisania złożonych relacji dominacji i podporządkowania, jakim ulegają wraz ze zmianą kontekstu polskie uniwersytety, a także konsekwencji zmian dla pola nauki. W celu wyeksponowania centro-peryferyjnych relacji, jakie zachodzą w powstającym nowym obszarze szkolnictwa wyższego, autor wykorzystuje koncepcję systemu-świata Immanuela Wallersteina.

In article the author tries to present trends in terms of changing the management model in higher education. Based on the analysis of Polish universities strategic documents, as well as on the basis of literature on the subject, the author attempts to describe the process of change taking place in this area. Author uses a processual approach in analyzing of organization, based largely on Niklas Luhmann’s theory of social systems. From this perspective, universities development strategies are interpreted as a form of adaptation to changing political, socio-economic and demographic context. The author also uses Pierre Bourdieu’s theory of social fields in order to describe the emerging complex relationships of domination and subordination, as a consequence of changes in the context of the functioning of Polish universities. In order to expose the center-periphery relations that are in the emerging new field of higher education author uses Immanuel Wallerstein’s world-system theory.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies