Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

OGIEŃ I NÓŻ – PIROFITYCZNA TWÓRCZOŚĆ ERNY ROSENSTEIN

Tytuł:
OGIEŃ I NÓŻ – PIROFITYCZNA TWÓRCZOŚĆ ERNY ROSENSTEIN
Fire and knife. Erna Rosenstein’s pyrophytic works
Autorzy:
TOMCZOK MARTA
Data publikacji:
2022
Tematy:
FIRE
POETRY
PYROPHYTES
THE HOLOCAUST
CATASTROPHE
ERNA ROSENSTEIN
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This article aims to demonstrate the meaning is attached to fire in Erna Rosenstein’s poetry and art. Based on the pioneering analyses by Dorota Jarecka, I suggest that the particularly intense presence of fire in the artist's oil paintings, assemblages and poems is driven by the need to create a constellation of random objects, myths and autobiographical material centered on the experience of witnessing her parents' deaths in 1942. By analyzing various approaches to fire, I show that Rosenstein searches for a form of invigorating and evolving destruction in her poetry (which I define as “pyrophytic art”) which would enable her to fantasize about a world after a catastrophe, a world without human life. In this approach, poetry emerges as an extension of the ideas presented in her art. Taking at times narrative, fairy-tale or mythographic forms, poetry defines Rosenstein’s artistic idiolect in a more individual way than art could, allowing the artist's voice, her own speaking self, to be emphasized and dynamized.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies