Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Dziecięca agresja a umiejętność mentalizowania

Tytuł:
Dziecięca agresja a umiejętność mentalizowania
Children aggression and mentalization skills
Autorzy:
Joanna Kossewska
Data publikacji:
2014-06-30
Tematy:
mentalizacja
teoria umysłu
agresja proaktywna
agresja reaktywna
dzieci
młodzież
mentalization
theory of mind
proactive aggression
reactive aggression
children
adolescents
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Zachowania agresywne występujące u dzieci i młodzieży w rozmaity sposób łącza się z rozwojem złożonych kompetencji, zarówno społecznych, jak i poznawczych. Niniejsze opracowanie stanowi próbę analizy związków zachodzących między agresją a rozwojem procesu mentalizacji, który jest jednym z istotnych aspektów szeroko rozumianego poznania społecznego. Pojęcie mentalizacji jest wieloaspektowym konstruktem zbliżonym, choć szerszym znaczeniowo, aniżeli teoria umysłu. Rozwój procesu mentalizacji i kształtowanie teorii umysłu, jako jej poznawczego aspektu, wydają się pozostawać w odmiennych relacjach do zachowań agresywnych w zależności od podstawowej funkcji teleologicznej, jaką pełni zachowanie agresywne w funkcjonowaniu jednostki. W związku z nową reformą systemu edukacji, która obniża wiek realizacji obowiązku szkolnego, na podstawie współczesnych wyników badań poszukiwano odpowiedzi na pytanie, czy fakt ten może mieć wpływ na wzrost zachowań agresywnych u uczniów na pierwszym etapie kształcenia.

Aggressive behaviour in children and adolescents can be connected with their social and cognitive competence. This article is an attempt to analyse the relationship between aggression and the development of the mentalization process as the fundamental aspect of social cognition which is closely related to the phenomenon of ‘theory of mind’. The development of ‘theory of mind’, in addition to mentalization, appears manifest in the relationship of aggressive behaviour with its primary teleological function. Recent reform of the Polish education system included the lowering of the age for compulsory education. The question of whether this may increase aggression levels in children during the first stage of education is discussed in the light of the study findings.

http://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2014/2-2-kossewska-dziecieca-agresja-a-mentalizowanie.pdf

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies